زندگی بعد از خیانت

by | شهریور 27, 1402 | رابطه زن و مرد | 0 comments

بعد از خیانت چه کنیم

بعد از خیانت چه کنیم ؟ این سؤال همه افرادی است که از طرف عشق خود خیانت دیده‌اند. آیا می‌دانید چگونه می‌توانید این خیانت را پشت سر بگذارید و درمان کنید؟ آیا هرگز قادر خواهید بود او را به خاطر کاری که انجام داده ببخشید؟ بی شک خیانت ضربه سنگینی به فرد خیانت دیده وارد می‌کند. درباره نحوه برخورد با فرد خیانت کار پاسخ قطعی و درستی وجود ندارد؛ اما با انجام راهکارهای زیر می‌توانید آثار آن را بهبود دهید.

گام‌هایی برای مقابله و درمان عواقب خیانت

در مقابل تلافی مقاومت کنید.

افرادی که خیانت دیده‌اند تمایل شدیدی به تلافی دارند؛ اما انتقام مضر است و احتمالاً بعداً از آن پشیمان خواهید شد. ممکن است از آنچه اتفاق افتاده احساس عصبانیت کنید و احساس کنید که او مستحق مجازات است، اما به ندرت این یک تلاش سازنده است. نقشه کشیدن و برنامه‌ریزی برای انتقام یک راه برای طولانی کردن آسیب و به تعویق انداختن روند بهبودی است.

با شخص ثالث صحبت کنید.

اگر شما از یک شخص نادان بپرسید که بعد از خیانت چه کنیم ؟ ممکن است راه تلافی را به شما پیشنهاد دهد. بااین‌حال، نکته مهم این است که با کسی صحبت کنید که عالم، قابل اعتماد و بی‌طرف باشد؛ مانند متخصصین روان‌شناس خانواده. دلیل این امر این است که آنها می‌توانند مشاوره صادقانه و بازخورد سازنده در مورد برنامه شما برای مقابله با موقعیت ارائه دهند.

اگر کسی را ندارید که بتوانید در این مورد با او صحبت کنید، توصیه می‌کنیم با یک متخصص زوج درمانگر از مرکز مشاوره زیما کمک بگیرید.

واقعیت را بپذیرید.

انکار خیانت به شما کمکی نمی‌کند که با آن کنار بیایید، اما تصدیق وضعیت می‌تواند کمک‌کننده باشد. می‌توانید آنچه را که رخ داده است، بپذیرید و روشن کنید و به شما کمک می‌کند تا به جلو بروید. پذیرش به شما این امکان را می‌دهد که احساسات خود را درک کنید و به دنبال راه چاره باشید.

دیگر مقالات: روان درمانی فردی

بیشتر برای خود وقت بگذارید.

وقتی کسی به شما خیانت کرده است، بهترین راه‌حل کوتاه‌مدت این است که تا آنجا که ممکن است از نظر فیزیکی و همچنین رابطه مجازی از او دوری کنید. این بدان معناست که او را نبینید، به او پیام ندهید حتی شبکه‌های اجتماعی او را هر 5 دقیقه چک نکنید.
شما باید برای مدتی رابطه خود را با آن شخص را قطع کنید. اکنون، اگر او سعی کرد با شما تماس بگیرد (و احتمالاً این کار را خواهد کرد)، شما فقط می‌توانید با آرامش به او بگویید که برای مقابله با کاری که انجام داده به زمان و مکان نیاز دارید. از او بخواهید به خواسته‌های شما احترام بگذارد و شما را رها کند.

اگر می‌خواهید بدانید که زنان چرا خیانت می‌کنند و چه عواملی باعث می‌شود که به شریک خود خیانت کنند به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطلب “چرا زن‌ها رابطه پنهانی دارن؟” را مطالعه نمایید.

مراقبت از خود را تمرین کنید.

مراقبت از سلامت جسمانی می‌تواند به شما کمک کند تا از آثار منفی ماندگار خیانت خلاص شوید. مراقبت از خود پس از خیانت می‌تواند مانند خوردن وعده‌های غذایی متعادل و سالم، خواب کافی و درگیر شدن در فعالیت‌هایی که شما را شاد می‌کند؛ باشد.

جدا از مراقبت از سلامت جسمانی، آرامش ذهن شما می‌تواند کمک‌کننده باشد. درحالی‌که در رختخواب دراز کشیده‌اید اگر بیش از حد فکر می‌کنید، می‌توانید حمام کنید یا به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید. همچنین می‌توانید برای تقویت روحیه خود به سرگرمی‌های مورد علاقه خود روی آورید.

احساسات خود را به درستی شناسایی کنید.

احساسات ناشی از خیانت همان چیزی است که ما می‌گوییم “احساس می‌کنیم به ما خیانت شده است”. اولین گامی که باید برای پاسخ به سؤال بعد از خیانت چه کنیم داد، این است که باید احساسات خود را به درستی شناسایی کنید تا رفتار درستی نیز انجام دهید. رایج‌ترین احساساتی که افراد بعد از خیانت حس می‌کنند عبارت‌اند از:

خشم

از اولین احساس‌ها و طبیعی‌ترین آن، حس خشم نسبت به طرف است. «چطور جرئت می‌کند؟! چطور توانسته؟»

غم و اندوه

زمانی که شما خیانت را کشف می‌کنید احساس اندوه فراوانی خواهید داشت. این ممکن است به این دلیل باشد که شما احساس از دست دادن می‌کنید. از دست دادن اعتماد، از دست دادن کسی که به او فکر می‌کردید، از دست دادن خاطرات خوشی که از او دارید و آینده‌ای که با او دیدید.

خیانت همسر
بعد از خیانت چه کنیم

سورپرایز

بله احتمالاً وقتی متوجه شدید که این شخص به شما خیانت کرده‌اند، شوکه شده‌اید. شما با توجه به تصورات خود انتظار دیدن چنینی رفتاری را از طرف مقابل خود نداشته‌اید.

ترس

ممکن است نگران عواقب این خیانت باشید. خیانت باعث ایجاد تحول بزرگ ناشناخته‌ای در زندگی شما می‌شود که شما را به وحشت می‌اندازد.

انزجار

شما حتی نمی‌توانید در مورد او فکر کنید؛ زیرا باعث می‌شود آرامش جسمی و روانی شما به هم بخورد و احساس انزجار و تنفر نسبت به او دارید.

ناامنی

معمولاً افرادی که خیانت می‌بینند خود را زیر سؤال می‌برند و شک می‌کنند که آیا شایسته عشق و مراقبت بودند. از این گذشته، شما فکر می‌کنید که شخصی که به شما خیانت کرده است به وضوح احساس می‌کند که شما لایق عشق نیستید.

شرم

ممکن است خودتان را بابت اتفاقی که افتاده سرزنش کنید و اینکه دیگران ممکن است اکنون شما را چگونه ببینند و با شما چگونه رفتار کنند شرمنده شوید. این حس بیشتر در زنان دیده می‌شود البته در مردان هم وجود دارد.

سردرگمی

سردرگمی یک احساس طبیعی بعد از دیدن خیانت است. زیرا شما به سادگی نمی‌توانید آنچه را که اتفاق افتاده است را درک کنید به نظر می‌رسد هیچ کدام از اینها برای شما منطقی نیست.

شناسایی احساس شما به درستی یک گام مهم برای اینکه بدانید بعد از خیانت چه کنیم است. ممکن است پس از تجربه خیانت، همه یا تعدادی از این حس‌ها را تجربه کنید. به احتمال زیاد ممکن است در یک زمان چند مورد را حس کنید. برای یافتن مهارت‌های مقابله‌ای سالم و راه‌های خروجی برای طیف وسیعی از احساسات دردناکی که به دنبال خیانت می‌آیند، با یک متخصص کار کنید. احساسات خود را بی‌اهمیت ندانید، نادیده نگیرید، حواس خود را از آنها منحرف نکنید یا به دیگران القا نکنید. احساسات شما باید به رسمیت شناخته شود و از طریق آنها کار شود.

با کسی که به شما خیانت کرده صحبت منطقی داشته باشید.

صحبت کردن با فرد خیانت‌کار برای فردی که آسیب‌دیده سخت است و چه‌بسا برداشتن آن گام نیاز به جرئت و اراده دارد. اما به کسی که به شما خیانت کرده چه خواهید گفت؟ خوب، وقتی از نظر روحی احساس آمادگی پیدا کردید، ارزش این را دارد که با او صحبت کنید و بگویید که اعمال او چه احساسی در آن زمان به شما می‌داد، و هنوز در مورد آن چه احساسی دارید.

یک نکته مهم در این گفتگو این است که آنچه را که می‌خواهید بگویید به گونه‌ای ساختار دهید که بر شما متمرکز شود نه او. این کار باعث می‌شود تا او را از حالت تدافعی خارج کند و گفتگو دوستانه داشته باشید؛ بنابراین، جملات خود را با “من” شروع کنید و سعی کنید به واقعیت‌ها پایبند باشید. مثلاً بگویید: «وقتی این رفتار را دیدم من احساس شوک و عصبانیت کردم».

با همسر خیانت کار چه کار کنیم

خیانت بدون شک یکی از سخت‌ترین چیزهایی است که شما و همسرتان ممکن است با آن روبرو شوید. اگر خیانت را تجربه کرده باشید حتماً شما با اضطراب، عصبانیت و ویرانی که اغلب به دنبال آن می‌آیند، آشنا هستید. این گردباد از احساسات منفی به این واقعیت کمک نمی‌کند اگر کنترل و هدایت نشود و گاهی اوقات تشخیص اینکه چه زمانی باید بعد از خیانت طرف را ترک کرد، واقعاً سخت است.

باید بدانید تصمیمات بزرگی باید گرفته شود. طلاق یک آینده ترسناک است، اما گاهی اوقات این کار درستی است. در واقع، حتی ممکن است هنوز هم به همسرتان عشق داشته باشید، اما آیا عشق کافی است؟ بعد از خیانت چه کنیم ؟ در واقع با همسر خیانت کار چه کار کنیم؟

با همسر خیانت کار چه کار کنیم
با همسر خیانت کار چه کار کنیم

اگر شریک شما نشانه‌های زیر دارد بهتر است که رابطه بین شما تمام شود. نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • شریک زندگی شما عذرخواهی نمی‌کند.
  • شریک زندگی شما با مشاوره موافقت نمی‌کند.
  • شریک زندگی شما تمایلی به کار روی رابطه شما نشان نمی‌دهد.
  • شریک زندگی شما هنوز با موضوع خیانت خود در تماس است.
  • به نظر می‌رسد شریک زندگی شما به رابطه شما متعهد نیست.
  • شریک زندگی شما اغلب دروغ می‌گوید.
  • شریک زندگی شما مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد و در عوض دیگران را سرزنش می‌کند.

دلایل بالا را نباید ساده انگاشت. شرکایی که مورد خیانت قرار گرفته‌اند باید واقعاً خواسته‌ها و نیازهای خود را در ازدواج بررسی کنند و ببینند که آیا این ازدواج قابل نجات است یا خیر. اگر هر دو طرف واقعاً مایل باشند که به روند بهبودی متعهد شوند و روی برقراری ارتباط و اصلاح مسائل در رابطه کار کنند، در نهایت، ازدواج آنها می‌تواند قوی‌تر شود و احتمالاً به سطح عمیق‌تری از صمیمیت نسبت به قبل منجر شود. دلایل عدم طلاق بعد از دیدن خیانت شامل موارد زیر می‌شود.

کیفیت زندگی

اگر همسرتان عذرخواهی می‌کند و واقعاً می‌خواهد ازدواج شما پایبند بماند، بررسی کیفیت زندگی شما ممکن است یکی از دلایلی باشد که بعد از این رابطه طلاق نگیرید. مواردی که باید در نظر بگیرید عبارت‌اند از اینکه طلاق چگونه بر جنبه‌های دیگر رابطه مانند پول، دارایی، سفر، بازنشستگی و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد. اگر طلاق بگیرید، هر کدام از شما با تغییری در وضعیت اقتصادی خود مواجه خواهید شد. آیا چیزهایی در رابطه شما وجود دارد که در صورت جدایی به شدت تغییر می‌کند؟

تأثیر طلاق بر فرزندان

هر زوج متأهلی ممکن است بچه‌دار نشوند، اما اگر بچه‌دار شوید، طلاق روی آنها و نحوه نگاه آنها به واقعیت و روابط آینده تأثیر می‌گذارد. بسته به شرایط، گاهی طلاق سالم‌ترین گزینه برای فرزندان است، اما گاهی این‌طور نیست.

تأثیر بر شادی شما

طلاق گرفتن یا جدایی از همسرتان آسان نیست، اما ترمیم اعتماد شکسته‌ای که با خیانت به وجود می‌آید نیز آسان نیست. این مهم است که در نظر بگیرید چه چیزی باعث پیشرفت و شکوفایی شما می‌شود؟ متأهل ماندن یا طلاق. اغلب یک روان‌شناس یا درمانگر می‌تواند در کمک به مرتب کردن این احساسات بسیار ارزشمند باشد.

کلام آخر

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا بعد از خیانت همسرتان طلاق بگیرید یا خیر، زمانی را برای بررسی اتفاقات رخ داده و آنچه پشت این رابطه بوده است اختصاص دهید. اگر شما فرد خیانتکار در ازدواج بودید و می‌خواهید ازدواج را نجات دهید، مالکیت اعمال خود را بپذیرید، رابطه را خاتمه دهید و از متخصصان سلامت روان کمک بگیرید تا بفهمید چرا این رابطه رخ داده است و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا ازدواج خود را حفظ کنید. برای گرفتن وقت از متخصصین خانواده درمانگر می‌توانید اینجا کلیک کنید.

همچنین مهم است که سعی کنید اعتماد بین خود و شریک زندگی خود را بازگردانید. اگر هر دو طرف مایل به پذیرش و بخشش آنچه اتفاق افتاده باشد، همیشه راه‌هایی برای بازگرداندن ازدواجتان به مسیر اصلی وجود دارد. تجربه خیانت سخت است و احتمالاً احساسات متناقض و طاقت‌فرسایی را احساس خواهید کرد. وقتی دنبال پاسخ سؤال “بعد از خیانت چه کنیم ؟” و “با همسر خیانت کار چه کار کنیم؟” هستید، نکات گفته شده در این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا روشی مؤثر پیدا کنید. خواندن مطالب پیشنهادی زیر نیز خالی از لطف نیست.

دلیل خیانت مردان چیست؟ چه مردانی رابطه پنهانی دارن؟

رفتارهایی که رابطه رو نابود میکنه

منابع

 13 Steps To Dealing With Betrayal And Getting Over The Hurt

Dealing with Betrayal

When to Walk Away After Infidelity: 7 Signs It Might Be Time To Leave

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *