تقویت توجه و تمرکز

by | آبان 22, 1402 | خودشناسی | 0 comments

راه های تقویت توجه و تمرکز

راه های تقویت توجه و تمرکز بسیار زیاد است. شما عزیزان به راحتی می‌توانید با چندین تکنیک تمرکز خود را بهبود ببخشید. برای هر فردی، روش خاصی موثر خواهد بود؛ بنابراین ممکن است طیف وسیعی از تکنیک‌ها را امتحان کنید. اگر تا به حال انجام یک کار چالش برانگیز در محل کار برای شما دشوار بوده است، برای یک امتحان مهم درس خوانده‌اید، یا زمانی را صرف یک پروژه دشوار کرده‌اید، ممکن است آرزو داشته باشید که می‌توانستید توانایی تمرکز خود را افزایش دهید.

تمرکز به تلاش ذهنی شما برای هر چیزی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنید یا یاد می‌گیرید اشاره دارد. گاهی اوقات با دامنه توجه اشتباه گرفته می‌شود، اما دامنه توجه به مدت زمانی اشاره دارد که می‌توانید روی چیزی تمرکز کنید.

عوامل موثر بر تمرکز

هم دامنه توجه و هم تمرکز می‌تواند به دلایل مختلفی متفاوت باشد. برخی از افراد به سختی می‌توانند حواس خود را جمع کنند و مانع حواس‌پرتی شوند. سن و کم‌خوابی می‌تواند تمرکز را تحت تاثیر قرار دهد. اکثر مردم با افزایش سن، چیزها را راحت‌تر فراموش می‌کنند و کاهش تمرکز می‌تواند با از دست دادن حافظه همراه باشد. صدمات سر یا مغز، مانند ضربه مغزی و همچنین برخی از شرایط سلامت روان نیز می‌تواند بر تمرکز تأثیر بگذارد. اگر به دنبال تکنیک برای تقویت توجه و تمرکز می‌گردید. به خواندن ادامه دهید تا در مورد روش های تحقیقاتی بیشتر برای کمک به بهبود تمرکز خود بیاموزید.

مغز خود را آموزش دهید

انجام انواع خاصی از بازی‌ها می‌تواند به شما در تمرکز بهتر کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2015 از 4715 بزرگسال نشان می‌دهد که صرف 15 دقیقه در روز، 5 روز در هفته، برای فعالیت‌های تمرین مغز می‌تواند تمرکز را بهبود بخشد. بازی های آموزشی مغز همچنین می توانند به تقویت حافظه کاری و کوتاه مدت و همچنین مهارت های پردازش و حل مسئله شما کمک کنند.

  • سودوکو
  • جدول کلمات متقاطع
  • شطرنج
  • پازل
  • جستجوی کلمه
  • بازی‌های حافظه

تقویت توجه و تمرکز کودکان

آموزش مغز می‌تواند برای تقویت توجه و تمرکز کودکان نیز مفید باشد. روی کتابی از پازل‌های کلمه سرمایه‌گذاری کنید، یک پازل را با هم کامل کنید یا یک بازی حافظه بازی کنید. حتی رنگ‌آمیزی می‌تواند به بهبود تمرکز در کودکان یا بزرگسالان کمک کند. کودکان بزرگ‌تر ممکن است از صفحات رنگ آمیزی دقیق‌تر، مانند آنچه در کتاب‌های رنگ آمیزی بزرگسالان یافت می‌شود، لذت ببرند.

بزرگسالان

اثرات بازی‌های تمرین مغز ممکن است به ویژه برای افراد مسن مهم باشد، زیرا حافظه و تمرکز اغلب با افزایش سن کاهش می‌یابد. تحقیقی که در سال 2014 بر روی 2832 سالمند انجام شد، شرکت کنندگان را پس از 10 سال پیگیری کرد. سالمندانی که 10 تا 14 جلسه آموزش شناختی را تکمیل کردند، مهارت‌های شناختی، حافظه و پردازش را بهبود بخشیدند. پس از 10 سال، اکثر شرکت‌کنندگان در مطالعه گزارش دادند که می‌توانند فعالیت‌های روزانه را حداقل به همان خوبی که در ابتدای کارآزمایی می‌توانستند انجام دهند، البته اگر بهتر نباشد.

بهبود خواب

محرومیت از خواب می‌تواند به راحتی تمرکز را مختل کند. کمبود خواب گاه به گاه ممکن است مشکلات زیادی برای شما ایجاد نکند. اما ناتوانی منظم در داشتن یک خواب خوب شبانه می‌تواند بر خلق و خو و عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارد. خستگی بیش از حد حتی می‌تواند رفلکس شما را کاهش دهد و بر توانایی شما در رانندگی یا انجام سایر کارهای روزانه تأثیر بگذارد.

برنامه سخت، مشکلات سلامتی و عوامل دیگر گاهی خواب کافی را دشوار می‌کند. اما مهم است که سعی کنید در بیشتر شب‌ها تا حد امکان به مقدار توصیه شده نزدیک شوید. بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که بزرگسالان 7 تا 8 ساعت در شب بخوابند. در اینجا چند نکته برای بهبود کیفیت خواب وجود دارد:

  • یک ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کنید و موبایل را کنار بگذارید.
  • اتاق خود را در دمایی راحت اما خنک نگه دارید.
  • قبل از خواب با موسیقی ملایم، حمام آب گرم یا کتاب آرام شوید.
  • به رختخواب بروید و هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید، حتی آخر هفته‌ها.
  • به طور منظم ورزش کنید، اما سعی کنید از تمرینات سنگین درست قبل از خواب اجتناب کنید.

استراحت کنید

برای تقویت توجه و تمرکز استراحت کافی داشته باشید. استراحت از کار یا تکالیف چگونه می‌تواند تمرکز شما را افزایش دهد؟ این ایده ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما کارشناسان می‌گویند که واقعاً کار می‌کند. وقتی برای اولین بار احساس کردید که تمرکزتان کاهش یافته است، یک استراحت ذهنی کوتاه انجام دهید. با یک نوشیدنی خنک یا میان وعده مغذی خود را شاداب کنید، یک پیاده روی سریع انجام دهید یا بیرون بروید و کمی آفتاب بگیرید. وقتی به سر کار برگشتید، اگر احساس تمرکز، انگیزه یا حتی خلاقیت بیشتری دارید، تعجب نکنید. استراحت‌ها می‌توانند به تقویت این عملکردها و موارد دیگر کمک کنند.

getty 505508726 311916
راه های تقویت توجه و تمرکز

به موسیقی گوش دهید

روشن کردن موسیقی در حین کار یا مطالعه ممکن است به افزایش تمرکز کمک کند، اما این به خود فرد بستگی دارد. حتی اگر هنگام کار از گوش دادن به موسیقی لذت نمی‌برید، استفاده از صداهای طبیعت یا نویز سفید برای پنهان کردن صداهای پس زمینه نیز می‌تواند به بهبود تمرکز و سایر عملکردهای مغز کمک کند. همه موافق نیستند که موسیقی مفید است، به خصوص هنگام مطالعه یک موضوع چالش برانگیز.اگر تصمیم به گوش دادن به موسیقی دارید، در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • موسیقی دستگاهی را به جای آهنگ‌های دارای متن انتخاب کنید
  • موسیقی را در سطح نویز پس زمینه نگه دارید
  • موسیقی خنثی را انتخاب کنید و از موسیقی مورد علاقه یا متنفر خود اجتناب کنید
  • در غیر این صورت، پخش موسیقی ممکن است حواستان را پرت کند.

فعالیت بدنی ناکافی

آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید که چگونه ورزش شدید باعث می‌شود در طول روز احساس آرامش و انرژی بیشتری داشته باشید؟ وقتی فعالیت بدنی انجام نمی‌دهید، ماهیچه‌های شما ممکن است منقبض شوند. ممکن است احساس سفتی در گردن، شانه و قفسه سینه خود داشته باشید و چنین ناراحتی مداوم و در سطح پایین می‌تواند بر تمرکز شما تأثیر بگذارد. ورزش یکی از راه های تقویت توجه و تمرکز است.

ذهن آگاهی و مدیتیشن را تمرین کنید

مدیتیشن یا تمرین فعالیت‌های تمرکز حواس می‌تواند بهزیستی و آمادگی ذهنی را تقویت کرده و تمرکز را بهبود بخشد. در طول فرایند مدیتیشن، مغز و کل بدن ما آرام‌تر می‌شود. ما در طول فرایند بر نفس خود تمرکز می‌کنیم تا ذهنمان پرت نشود. با تمرین، می‌توانیم یاد بگیریم که از نفس خود استفاده کنیم تا توجه خود را به یک کار خاص برگردانیم تا بتوانیم آن را به خوبی انجام دهیم، حتی اگر دچار وقفه شویم.

حرف آخر

یادگیری چگونگی تقویت توجه و تمرکز چیزی نیست که بتوان یک شبه به آن دست یافت. ورزشکاران حرفه‌ای مانند گلف بازان، دوی سرعت‌ها، ژیمناست‌ها زمان زیادی را برای تمرین (و معمولاً یک مربی دارند) صرف می‌کنند تا بتوانند تمرکز کنند و حرکت مناسب را در لحظه مناسب برای رسیدن به برتری انجام دهند.

یادگیری نحوه تمرکز در کار برای موفقیت در شغل و زندگی ضروری است. با بهبود تمرکز، متوجه می‌شوید که می‌توانید کارهای بیشتری را که برایتان ارزشمند است انجام دهید و با انجام آن احساس بهتری داشته باشید. این فقط در مورد انجام وظایف نیست، بلکه برای وقت گذاشتن برای شادی نیز است تا بتوانید به یک زندگی معنادار و رضایت بخش دست یابید. برای افزایش توجه و تمرکز خود می‌توانید از روان‌شناسان زیما کمک بگیرید.

منابع

15 ways to improve your focus and concentration

14 Tips to Improve Your Concentration

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *