ارتباط غیر کلامی و انواع آن

by | آبان 20, 1402 | تحلیل رفتار متقابل, کسب و کار | 0 comments

مهارت ارتباط غیر کلامی چیست؟

ارتباط غیر کلامی چیست؟ ارتباط غیرکلامی به ژست‌ها، حالات چهره، لحن صدا، تماس چشمی، زبان بدن، وضعیت بدن و دیگر راه‌هایی که افراد می‌توانند بدون استفاده از زبان ارتباط برقرار کنند، اشاره دارد. هنگامی که برای شغلی مصاحبه می‌کنید یا در یک جلسه شرکت می‌کنید، ارتباط غیرکلامی شما تقریباً به اندازه پاسخ‌های کلامی شما مهم است. بیش از 65٪ از ارتباطات، غیرکلامی است.

چرا ارتباط غیر کلامی مهم است؟ مهارت‌های ارتباط غیرکلامی شما می‌تواند یک تصور مثبت یا منفی ایجاد کند. بازوهای ضربدری می‌تواند دفاعی به نظر برسد. وضعیت بدنی ضعیف ممکن است غیرحرفه‌ای به نظر برسد. نگاه رو به پایین یا اجتناب از تماس چشمی می‌تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. کارفرمایان آنچه انجام می‌دهید و همچنین آنچه می‌گویید ارزیابی می‌کنند و شما می‌توانید از مهارت‌های ارتباط غیرکلامی خود برای ایجاد بهترین تاثیر استفاده کنید. اگر مهارت‌های شما درجه یک نیستند، می‌توانید آن‌ها را تمرین کنید تا تأثیر مثبتی بر هرکسی که در محل کار و فراتر از آن ملاقات می‌کنید، بگذارید.

حالات چهره

حالات چهره مسئول بخش عظیمی از ارتباطات غیرکلامی است. در نظر بگیرید که چقدر اطلاعات را می‌توان با لبخند یا اخم منتقل کرد. قیافه یک شخص اغلب اولین چیزی است که می‌بینیم، حتی قبل از اینکه حرف او را بشنویم.

در حالی که ارتباط و رفتار غیرکلامی می‌تواند به طور چشمگیری بین فرهنگ‌ها متفاوت باشد، حالات چهره برای شادی، غم، خشم و ترس در سراسر جهان مشابه است.

حرکات

حرکات و سیگنال‌های عمدی راه مهمی برای برقراری ارتباط بدون کلمات هستند. حرکات متداول شامل تکان دادن و اشاره است. سایر حرکات خودسرانه و مرتبط با فرهنگ هستند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، قرار دادن انگشت اشاره و وسط به شکل “V” با کف دست رو به بیرون اغلب به عنوان نشانه صلح یا پیروزی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، در بریتانیا، استرالیا و سایر نقاط جهان، این ژست را می‌توان یک توهین تلقی کرد. ارتباط غیرکلامی از طریق حرکات به قدری قدرتمند و تأثیرگذار است که برخی از قضات محدودیت‌هایی را برای حضور قضات در دادگاه تعیین می‌کنند، جایی که می‌توانند نظرات هیئت منصفه را تحت تأثیر قرار دهند. یک وکیل ممکن است نگاهی به ساعت آنها بیندازد تا بگوید که استدلال وکیل مخالف، برای مثال، خسته کننده است. یا ممکن است در هنگام شهادت یک شاهد، چشمان خود را بچرخانند تا اعتبار آن شخص را تضعیف کنند.

زبان بدن و وضعیت بدن

وضعیت بدن و حرکت نیز می‌تواند اطلاعات زیادی را ارائه دهد. در حالی که این ارتباطات غیرکلامی می‌تواند احساسات و نگرش‌ها را نشان دهد، زبان بدن اغلب ظریف و کمتر قطعی از آنچه قبلاً تصور می‌شد است.

فضای شخصی

مردم اغلب به نیاز خود به “فضای شخصی” اشاره می‌کنند و یکی دیگر از انواع مهم ارتباط غیرکلامی است. مقدار فاصله‌ای که ما نیاز داریم و مقدار فضایی که به عنوان متعلق به خود درک می‌کنیم تحت تأثیر عوامل متعددی است. از جمله هنجارهای اجتماعی، انتظارات فرهنگی، عوامل موقعیتی، ویژگی‌های شخصیتی و سطح آشنایی هستند.

مقدار فضای شخصی مورد نیاز هنگام مکالمه معمولی با شخص دیگری می‌تواند بین 18 اینچ تا چهار فوت متغیر باشد. فاصله شخصی مورد نیاز هنگام صحبت با انبوهی از مردم معمولاً حدود 10 تا 12 فوت است.

نگاه چشم

چشم‌ها در ارتباطات غیرکلامی نقش دارند و چیزهایی مانند نگاه کردن، خیره شدن و پلک زدن نشانه‌های مهمی هستند. به عنوان مثال، وقتی با افراد یا چیزهایی که دوست دارید مواجه می‌شوید، میزان پلک زدن شما افزایش می‌یابد و مردمک چشمان شما گشاد می‌شود.

چشم افراد می‌تواند نشان دهنده طیف وسیعی از احساسات از جمله خصومت، علاقه و جذابیت باشد. مردم همچنین اغلب از نشانه‌های نگاه چشم برای سنجش صداقت افراد استفاده می‌کنند. تماس چشمی معمولی و مداوم اغلب به عنوان نشانه‌ای تلقی می‌شود که شخص حقیقت را می‌گوید و قابل اعتماد است. از سوی دیگر، تغییر چشم‌ها و ناتوانی در حفظ تماس چشمی، اغلب به عنوان نشانه‌ای از دروغگویی یا فریبکاری فردی دیده می‌شود.

Non Verbal Communication
ارتباط غیر کلامی

لمس کردن

برقراری ارتباط غیر کلامی از طریق لمس یکی دیگر از رفتارهای ارتباطی مهم غیرکلامی است. از لمس می‌توان برای برقراری ارتباط محبت، آشنایی، همدردی و سایر احساسات استفاده کرد.

تفاوت‌های جنسی نیز در نحوه استفاده افراد از لمس برای برقراری ارتباط نقش دارند. زنان تمایل دارند از لمس برای انتقال نگرانی و مراقبت استفاده کنند. از سوی دیگر، مردان تمایل بیشتری به استفاده از لمس برای اعمال قدرت یا کنترل بر دیگران دارند.

ظاهر

انتخاب لباس، مدل مو و سایر عوامل ظاهری ما نیز ابزاری برای ارتباط غیرکلامی در نظر گرفته می‌شود. تحقیقات روی روان‌شناسی رنگ‌ها نشان داده است که رنگ‌های مختلف می‌توانند حالات مختلفی را برانگیزند. ظاهر همچنین می‌تواند واکنش‌های فیزیولوژیکی، قضاوت‌ها و تفسیرها را تغییر دهد.

فقط به تمام قضاوت‌های ظریفی که به سرعت در مورد شخصی بر اساس ظاهرش انجام می‌دهید فکر کنید. این برداشت‌های اولیه مهم هستند، به همین دلیل است که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که جویندگان کار برای مصاحبه با کارفرمایان لباس مناسب بپوشند.

فرهنگ تأثیر مهمی بر نحوه قضاوت ظواهر دارد. در حالی که لاغری در فرهنگ‌های غربی ارزش قائل است، برخی از فرهنگ‌های آفریقایی بدن کامل را به سلامت، ثروت و موقعیت اجتماعی بهتر مرتبط می‌دانند.

چند نمونه ارتباط غیر کلامی

آیا می‌خواهید مهارت‌های خود را تقویت کنید؟ این لیست از مهارت‌های غیرکلامی را مرور کنید و روی هر زمینه‌ای که فکر می‌کنید می‌توانید پیشرفت کنید کار کنید.

  • از خمیدن خودداری کنید. در حالی که پشت خود را صاف روی صندلی قرار دهید بنشینید یا کمی به سمت جلو خم شوید.
  • زمانی که صحبت‌ها جدی هستند از لبخند یا خنده دوری کنید.
  • برای نمایش یک حضور پویا، چند حرکت را با دست‌ها و حالات چهره خود نمایش دهید. (اما از صحبت بیش از حد با دست خودداری کنید که می‌تواند غیرحرفه‌ای و غیر صیقلی به نظر برسد.)
  • تلفن، نوشیدنی یا هر چیز دیگری که می‌تواند حواس شما را در طول مصاحبه یا جلسه پرت کند همراه خود نداشته باشید.
  • بی قراری و لرزش اندام‌ها را از بین ببرید.
  • تماس چشمی مکرر اما نه مستمر یا نافذ با مصاحبه کنندگان برقرار کنید.
  • روی گفتگو تمرکز کنید.
  • در یک مصاحبه گروهی، ارتباط چشمی را به سخنرانان مختلف تغییر دهید.
  • با لبخند و دست دادن محکم خود را معرفی کنید. مطمئن شوید که کف دست شما خشک است.
  • دست‌های خود را از صورت و موهای خود دور نگه دارید.
  • با دقت گوش کنید و حرفش را قطع نکنید.
  • بازوها را باز نگه دارید. بازوهای جمع شده می‌توانند حالت دفاعی را نشان دهند.
  • لحن آوازی خود را تنظیم کنید تا هیجان را بیان کنید و نکات کلیدی را علامت بزنید.
  • به واکنش دیگران به اظهارات خود توجه کنید.
  • علائم غیرکلامی دیگران را بخوانید. اگر گیج به نظر می‌رسند، توضیح بدهید و اگر به اندازه کافی شنیده‌اند، توضیح دهید.
  • در پاسخ به شوخ طبعی از خنده‌های اجباری خودداری کنید.
  • از نگاه کردن به ساعت، تلفن یا نشان دادن هرگونه نشانه دیگری از بی علاقگی خودداری کنید.
  • به مقدار فضای شخصی ترجیح داده شده توسط شرکای ارتباطی خود احترام بگذارید.
  • تماس چشمی را با سخنرانان مختلف در موقعیت‌های مصاحبه گروهی بچرخانید.
  • دست‌ها را محکم و بدون نیروی بیش از حد تکان دهید.
  • نشان دهید که به آنچه مصاحبه کننده به شما می‌گوید علاقه‌مند هستید.
  • لبخند بزنید تا نشان دهید که از مکالمه سرگرم هستید یا خوشحال هستید.
  • حتی زمانی که عصبی هستید آرام باشید.
  • صبر کنید تا صحبت فرد تمام شود تا پاسخ دهید.

حرف آخر

ارتباط غیر کلامی نقش مهمی در نحوه انتقال معنا و اطلاعات به دیگران و همچنین تفسیر اعمال اطرافیانمان دارد. نکته مهمی که باید هنگام نگاه کردن به رفتارهای غیرکلامی به خاطر بسپارید، در نظر گرفتن اقدامات گروهی است. آنچه را که یک شخص به صورت شفاهی می‌گوید، همراه با بیان، ظاهر، و لحن صدای او در نظر بگیرید و می‌تواند چیزهای زیادی در مورد آنچه آن شخص واقعاً می‌خواهد بگوید را به شما بگوید. جهت تحلیل رفتار غیر کلامی می توانید در دوره آنلاین تحلیل رفتار متقابل شرکت کنید.

منابع

Types of Nonverbal Communication

Nonverbal Communication Skills List and Examples

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *