روانشناسی چهره خوانی

by | آبان 24, 1402 | تحلیل رفتار متقابل | 0 comments

شناخت روانشناسی چهره خوانی

از نظر بیولوژیکی، انسان‌ها به طور ذاتی از تکنیک‌های چهره خوانی و روانشناسی چهره خوانی استفاده می‌کنند. برخی از مردم با این عمل مخالفت می‌کنند و آن را شبه علمی می‌دانند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است بین ویژگی‌های چهره و شخصیت یک ارتباط بیولوژیکی قابل تأیید وجود داشته باشد. آیا می‌توانید شخصیت یک نفر را از روی چهره او بخوانید؟

چهره خوانی چیست؟

اساساً، چهره خوانی یک غریزه انسانی است. در عرض چند ساعت پس از ورود به جهان، ما یاد می‌گیریم که چهره شخصی را که ما را به دنیا آورده است بشناسیم. این یک غریزه بقا است. رومیان باستان اولین کسانی بودند که ارزیابی شخصیت مبتنی بر ویژگی را در زمینه تحقیقات علمی به نام «فیزیولوژی»  که گاهی اوقات «روانشناسی چهره خوانی» نامیده می‌شود، سازماندهی کردند.

نحوه یادگیری چهره خوانی و روانشناسی چهره خوانی

بهترین راه برای یادگیری چهره خوانی این است که ابتدا یاد بگیرید که چگونه ویژگی‌های مختلف صورت را تشخیص دهید و سپس یاد بگیرید که چگونه آنها را با ویژگی‌های شخصیتی مربوطه مرتبط کنید.

دلیل اینکه من از شما می‌خواهم خودتان را برای تشخیص ویژگی‌های صورت آموزش دهید این است که اکثر مردم حتی نمی‌دانند چگونه چهره‌شان را بکشند. اگر از شما سؤالاتی بپرسم که چند خط روی پیشانی خود دارید؟

فاصله بین چشمان شما در مقایسه با دوستانتان زیاد است یا کوچک؟

اندازه فاصله بین چشمان و ابروهای شما چقدر است؟

با کمال تعجب، بسیاری از مردم ممکن است پاسخ بسیاری از این سؤالات را ندانند، به همین دلیل است که برای تسلط بر روانشناسی چهره خوانی، یادگیری نحوه تشخیص این ویژگی‌های صورت بسیار مهم است.

مردم معمولاً در مورد یادگیری چهره خوانی بسیار مشتاق می‌شوند و بنابراین این مرحله را نادیده می‌گیرند، با این حال، اگر می‌خواهید چهره خوان خوبی شوید، این یک مرحله به شدت توصیه می‌شود.

نحوه خواندن چهره‌ها برای درک شخصیت

ما نمی‌توانیم به اندازه کافی تأکید کنیم که چگونه از چهره خوانی فقط به عنوان یک راهنمای کلی استفاده می‌شود. چهره خوانی به دور از یک علم دقیق است، و زمانی که اشتباه به کار گرفته شود، می‌تواند منجر به فرضیات ناعادلانه، بی اساس و خطرناک شود.

اما اگر آن را سبک نگه دارید، چهره خوانی می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد و در برخی موارد ممکن است بینش کمی در مورد شخصیت افراد ارائه دهد. پس چگونه این کار را انجام می‌دهید؟

چشم‌ها در روانشناسی چهره خوانی

توجه به چشمان شخص می‌تواند چیزهای زیادی را آشکار کند. مسلماً آنها گویاترین ویژگی صورت هستند. برای خواندن چهره یک فرد، به موارد زیر توجه کنید:

مردمک‌های گشاد شده

در شرایط خاص، مردمک‌های گشاد شده زیاد صحبت می‌کنند. اگر در فضایی با نور مناسب هستید و اندازه مردمک‌های فردی تغییر می‌کند، ممکن است بینشی در مورد تفکر او ایجاد کند. آنها در مقابل چیزهای منفی یا ناپسند کوچک می‌شوند و وقتی روی چیزی خوشایند تمرکز می‌کنند رشد می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که نور روی چشم‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، مردمک‌های ما به طور خودکار با کاهش نور گشاد می‌شوند. بنابراین سعی کنید در شخصیت شناسی از روی چهره مردان تغییر جو را با سرنخ‌های صورت اشتباه نگیرید.

فاصله بین چشم‌ها

مطالعات نشان می‌دهد که فاصله بین چشم‌های افراد ظرفیت تحمل آن‌ها را نشان می‌دهد. اعتقاد بر این است که افرادی که چشمانشان گشادتر است نسبت به افرادی که چشمانشان به هم نزدیک‌تر است خطاها را بیشتر می‌پذیرند.

اندازه چین‌های پلک

روانشناسی چهره خوانی می‌گوید افرادی که چین‌های پلک ضخیم‌تر دارند نسبت به افرادی که دارای چین‌های نازک‌تر هستند، تحلیلی‌تر هستند.

اشباع رنگ چشم

در روانشناسی چهره خوانی صرف نظر از رنگ، افرادی که چشم‌های پررنگ‌تری دارند (آبی سرمه‌ای، قهوه‌ای تیره) ظاهراً کاریزماتیک‌تر هستند.

روانشناسی چهره خوانی
روانشناسی چهره خوانی

لب‌ها در مورد یک شخص چه می‌گویند؟

در روانشناسی چهره خوانی لب‌ها در مورد یک شخص چه می‌گویند؟ این به شکل یا اندازه آنها نیست، بلکه به نحوه استفاده آنها مربوط می‌شود. برای مثال، لب‌های جمع شده معمولاً نشان‌دهنده عدم تأیید است. همچنین ممکن است لب‌های یک دروغگو تکان بخورد. طبق یک مطالعه استرالیایی، افرادی که لب‌های پر دارند ممکن است پرحرف‌تر از افرادی که لب‌های باریک‌تری دارند، باشند. اگرچه ما این ادعا را زیر سؤال می‌بریم، زیرا فرضیات ضمنی در مورد افرادی با ویژگی‌های خاص نیز می‌تواند این نتیجه را بیان کند.

بینی شما چیزی در مورد شما می‌گوید؟

در شخصیت شناسی از روی چهره زنان بینی‌ها جلو و وسط هستند. به عنوان یک ویژگی برجسته صورت، می‌توانند چیزهای زیادی را آشکار کنند. به عنوان مثال، سوراخ‌های بینی باز شده ممکن است نشانه‌ای از نارضایتی یا عصبانیت فردی باشد و بینی چروکیده می‌تواند واکنشی به چیزی ناخوشایند باشد.

ابروها: یک پنجره احساسی

ابروها قسمتی از صورت هستند که به شدت قابل مشاهده هستند، اما تمرکز را به خود جلب نمی‌کنند. ما آنها را در ناخودآگاه خود ثبت می‌کنیم، و لزوما نمی توانیم آنها را به عنوان عاملی در نحوه تفسیر واکنش شخص دیگر مشخص کنیم. البته استثناهایی هم در قاعده وجود دارد. اما به طور کلی، ابروها یک نمایش فرعی هستند، نه رویداد اصلی. یادگیری خواندن برخی از شاخص‌هایی رایج ابرو می‌تواند هنگام خواندن مفید باشد.

برافراشته

وقتی فردی ابروهای خود را بالا می‌برد و پیشانی خود را چین و چروک می‌کند، احتمالاً متعجب می‌شود یا چیزی را زیر سؤال می‌برد.

شیب به سمت داخل

در روانشناسی چهره خوانی ابروهای متمایل به داخل نشان دهنده عصبانیت و ناامیدی است. ممکن است فردی که ابروهایش دائماً در موقعیت گفته شده گیر کرده باشد، در حالتی دائماً چروکیده وجود داشته باشد. به طور مشابه، تمرکز شدید نیز ممکن است علت این پیکربندی صورت باشد.

عضلات غم داروین

 چارلز داروین دو گروه عضلانی را شناسایی کرد که نقش مهمی در ابراز اندوه دارند: ماهیچه‌های موجدار که در اعماق انتهای داخلی هر ابرو یافت می‌شود و عضلات انگلی اوریس که از فک پایین منشأ می‌گیرند و تا زاویه دهان امتداد می‌یابند. اگر این دو گروه عضلانی بیش از حد معمول توسعه یافته باشند، ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد در زندگی خود درد قابل توجهی را متحمل شده است.

اندازه صورت و اعتماد  به  نفس

برخی از داده‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که اندازه صورت ممکن است نشان دهنده اعتماد به نفس باشد. با توجه به گروه مطالعاتی استرالیایی، افرادی که پهنای جمجمه‌شان کمتر از 60 درصد طول دارد، ممکن است اعتماد به نفس کمتری نسبت به افرادی داشته باشند که 70 درصد پهنای صورتشان دراز است.

حرف آخر

روانشناسی چهره خوانی یک راه سرگرم کننده برای حدس زدن ویژگی‌های شخصیتی یک غریبه است. در حالی که می‌تواند در سناریوهای حرفه‌ای و تجویز شده مفید باشد، اما هنوز یک حوزه جوان برای تحقیق است و پزشکان باید در این زمینه تحقیقات زیادی انجام دهند.

مهارت ارتباط غیر کلامی چیست؟

منابع

Understanding Face Reading And Your Face Personality

Learn face reading (Physiognomy or personology)

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *