کدام رابطه ها را نباید ادامه داد

کدام رابطه ها را نباید ادامه داد برای اکثر افرادی که وارد رابطه‌های مختلفی می‌شوند مطرح است. ارتباط انسانی بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ زیرا احساس دوست داشتن و ارتباط سالم به سلامت روان ما کمک می‌کند. اما همه روابط زندگی ما را بهتر نمی‌کنند و برخی از روابط برای ما خوب نیستند حتی برخی از آنها می‌توانند سمی باشند، و مهم است که بتوانیم نشانه‌های روابط ناسالم را تشخیص دهیم.

یک رابطه خوب چه ویژگی هایی دارد؟ علائم یک رابطه اشتباه چیست؟ چگونه می‌توانید آنها را شناسایی کنید؟ و مهم‌تر از همه، اگر رابطه شما به وضعیت ناسالم رسیده است، چه باید بکنید؟ در ادامه علائم هشداردهنده در رابطه را برای شما توضیح می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم که بدانید کدام رابطه ها را نباید ادامه داد.

پرچم قرمز در یک رابطه چیست؟

به علائم هشداردهنده‌ای که نشان‌دهنده رفتار ناسالم و رابطه ناسالم هستند در این مطلب پرچم‌های قرمز می‌گوییم. آنها در ابتدا همیشه قابل تشخیص نیستند که این بخشی از چیزی است که تشخیص اینکه کدام رابطه ها را نباید ادامه داد را برای شما سخت‌تر می‌کند. این علائم هشداردهنده با گذشت زمان مشکل‌سازتر و بزرگ‌تر می‌شوند.

پرچم‌های قرمز می‌تواند خود را در هر رابطه نزدیکی مانند دوستان، همکاران، اعضای خانواده یا شریک زندگی نشان دهند. پرچم‌های قرمز در یک پسر یا دختر می‌تواند نشانه‌هایی از خودشیفتگی، پرخاشگری، قربانی شدن یا حتی رفتار توهین‌آمیز باشد. با آگاهی از برخی از پرچم‌های قرمز رایج، می‌توانید از درگیر شدن در یک رابطه سمی جلوگیری کنید.

اغلب، رفتار سمی ظریف و موذیانه است و در لحظاتی که ما از خود ضعف نشان می‌دهیم در ما نفوذ می‌کنند و اگر نتوانیم با آن مبارزه کنیم، می‌تواند زندگی ما را تحت کنترل بگیرد. وقتی با پرچم‌های قرمز رابطه روبرو می‌شوید، زمان خوبی است که مکث کنید و روی نوع رابطه‌ای که با آن شخص دارید فکر کنید. پرورش خودآگاهی در مورد پرچم‌های قرمز و رفتار سمی می‌تواند به ما کمک کند تا از آنها کاملاً اجتناب کنیم و به درستی تشخیص دهیم که کدام رابطه ها را نباید ادامه داد.

رفتار بیش از حد کنترل کننده

رفتار کنترل بیش از حد یک پرچم قرمز رایج در روابط است. افرادی که سعی می‌کنند حرکات، تصمیمات یا باورهای شما را کنترل کنند، بیشتر نگران آنچه می‌خواهند هستند تا آنچه برای شما بهترین است. اگر یک پسر یا دختر سعی می‌کند لباسی که می‌پوشید یا جایی که می‌روید را کنترل کند، این می‌تواند یک علامت هشدار باشد. در یک رابطه سالم، سازش و تفاهم پیرامون تفاوت‌ها وجود دارد و یک نفر اعمال شخص دیگر را کنترل نمی‌کند.

نکات کدام رابطه ها را نباید ادامه داد
شناسایی کدام رابطه ها را نباید ادامه داد

عدم اعتماد

اگر برای شما سؤال است که کدام رابطه ها را نباید ادامه داد یکی از جواب‌های آن این است که رابطه‌هایی که در آن اعتماد وجود ندارد را باید ترک کرد؛ زیرا اعتماد یک پایه مهم در هر رابطه سالم است. نشانه اصلی یک رابطه بی ثبات زمانی است که شرکا، دوستان، همکاران یا اعضای خانواده به شما اعتماد ندارند. البته همه ما گاهی شک می‌کنیم؛ اما نباید ما را از اعتماد به افراد زندگی خود برای انجام کار درست باز دارند. روابط سالم نیازمند اعتماد هر دو طرف است.

احساس عزت نفس پایین

در رابطه‌های خود توجه داشته باشد که نزدیک‌ترین افراد به شما باید شما را بسازند نه اینکه شما را خراب کنند. وقتی کسی را دوست دارید، متعهد به حمایت و ارتقای او هستید. اگر این حمایت را از طرف شریک زندگی، خانواده یا دوستان خود احساس نمی‌کنید، چیزی باید تغییر کند.

آزار جسمی، عاطفی یا ذهنی

آزار جسمی، عاطفی و ذهنی پرچم قرمز غیر قابل انکاری در هر رابطه است. آزار جسمی راحت‌تر قابل درک است. اما آزار عاطفی و ذهنی می‌تواند در درازمدت به همان اندازه مضر باشد و درست مانند آزار جسمی، آزار روحی و روانی نیز می‌تواند باعث PTSD شود. هیچ‌کس حق ندارد از شما به‌عنوان قربانی مشکلات خود استفاده کند. باید با آنها به صورت سازنده و منصفانه برخورد شود. سوء استفاده هرگز پاسخ قابل قبولی به یک مشکل نیست.

خودشیفتگی

کدام رابطه ها را نباید ادامه داد؟ رابطه با افراد خودشیفته بسیار سخت است. اختلال شخصیت خودشیفته یک وضعیت روانی است که نشان دهنده خود وسواسی و احساس نابجای اهمیت است. این می‌تواند به عنوان هذیان ظاهر شود. خودشیفته‌ها معتقدند که دنیا حول محور آنها می‌چرخد و اگر کسی این باور را تهدید کند، آشفتگی و هرج و مرج در پی خواهد داشت. درگیر بودن از نظر عاطفی با یک فرد خودشیفته و خود محور می‌تواند خسته کننده و آسیب‌زا باشد؛ زیرا نیازهای آنها همیشه مهم‌تر از شما در نظر گرفته می‌شود.

مهارت کنترل خشم

اگر یکی از نزدیکانتان مشکلات مدیریت خشم داشته باشد، ممکن است در طول درگیری، احساس خطر یا ناامنی کنید. یکی از علائمی که کدام رابطه ها را نباید ادامه داد عدم تنظیم عاطفی است. هر کسی، زن یا مرد که از خشم به عنوان یک تاکتیک ارعاب استفاده می‌کند، رفتار سمی از خود نشان می‌دهد و وارد رابطه شدن با او مشکل‌ساز است.

ناتوانی در حل تعارض

افرادی که از تعارض اجتناب می‌کنند ممکن است فکر کنند که در حال مراقبت از رابطه هستند. اما در نهایت، تنها منجر به پرخاشگری منفعل طولانی مدت می‌شود. هر چقدر هم که می‌تواند ناراحت کننده باشد، پذیرش تعارض سازنده یک عنصر حیاتی در همه روابط است. بدون درگیری سازنده، مسائل جدی هرگز قابل حل نیستند. این می‌تواند منجر به عصبانیت و هدر رفتن انرژی شود.

نداشتن هوش هیجانی

هوش هیجانی به معنای توانایی درک و مدیریت احساسات تعریف می‌شود. افرادی که سطح هوش هیجانی پایینی دارند نمی‌توانند احساسات شما را درک کنند یا با شما همدردی کنند. این اغلب منجر به خستگی در رابطه و درگیری می‌شود.

کدام رابطه ها را نباید ادامه داد؟
کدام رابطه ها را نباید ادامه داد؟

داشتن تأثیر منفی بر روابط شما با خانواده و دوستان

برای بسیاری از ما، رابطه داشتن با خانواده و دوستان مهم است. اگر کسی در زندگی شما بر روابط شما با کسانی که دوستشان دارید تأثیر منفی بگذارد، یک پرچم قرمز بزرگ است. روابط سالم هرگز نباید به قیمت سایر روابط سالم تمام شود.

کدام رابطه ها را نباید ادامه داد که در این مطلب به علائم هشداردهنده اشاره کردیم. اگرچه اینها تجربیات بسیار منفی و نشانه‌های نگران‌کننده‌ای هستند، اما به خودی خود لزوماً نشانه‌ای نیستند که رابطه شما به پایان رسیده است مگر اینکه تغییر نکنند. اگر در چرخه‌های منفی گیر کرده‌اید، مراجعه به یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند یک راه حل عالی برای شما باشد. حتی توافق برای قرار ملاقات و حضور با هم شروع یک بستر مشترک و رویکردی جدید است.

اگر به دنبال مشاور حرفه‌ای در زمینه روابط می‌گردید به شما پیشنهاد می‌دهیم که از روان‌شناسان مرکز مشاوره زیما کمک بگیرید. برای رزرو مشاوره بر روی کلمه “رزرو وقت مشاوره” کلیک نمایید.

اگر می‌خواهید رابطه خود را اصلاح کنید بهتر است از خود بپرسید: اگر مشکل بین ما تغییر کند، آیا من همچنان شریک زندگی خود را دوست دارم، به آن اعتماد دارم و به آن احترام می‌گذارم؟ آیا هنوز چیز مهمی بین ما وجود دارد؟ شما باید دلیلی برای انجام کار داشته باشید، زیرا همیشه راحت یا آسان نخواهد بود.

کلام آخر

علائم هشدار دهنده در یک رابطه باید مورد توجه قرار گیرد فرقی نمی‌کند این یک رابطه عاشقانه باشد یا یک رابطه جدید با یک همکار. دانستن نحوه شناسایی این علائم مهم است. روابط زمانی می‌توانند رشد کنند که همه افراد درگیر با همان عشق و محبتی روبرو شوند که از خود ابراز می‌کنند. برای درک بهتر اینکه کدام رابطه ها را نباید ادامه داد یا یک رابطه خوب چه ویژگی‌ هایی دارد مطالعه مقالات زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

17 نشانه رابطه عاطفی سالم

رابطه توهین آمیز! چرا ترک یک رابطه سمی سخت است؟

منابع

8 Signs That Your Relationship Is Over

15 red flags in a relationship to look out for

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *