آیا شما هم جزو کسانی هستید که با قهر کردن میخواهید مسئله را حل کنید؟

by | خرداد 9, 1401 | خودشناسی, رابطه زن و مرد, زنان, مردان | 0 comments

زوجین گاهی در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که یکی از طرفین از روش قهر کردن استفاده می‌کند. زیرا شرایط مطابق میل او نیست و هر حرفی را توهین برداشت می‌کند. همین کار باعث می‌شود که بین آنها قهر و دعواهایی به وجود بیاید. دعوا و قهرهایی که اگر به درستی مدیریت نشود، توانایی تبدیل شدن به یک بحران بزرگ را دارد. قهر کردن بیشتر از اینکه دیگران را اذیت کند، باعث رنجش خود فرد می‌شود.

بسیار پیش می‌آید که زن و شوهرهای جوان در دوران نامزدی و در فاصله عقد تا ازدواج به دلایل مختلف بار‌ها با هم قهر می‌کنند. ریشه اکثر اختلافات و دعواهای زن و شوهری، عدم توانایی در بیان درست خواسته‌ها و انتظارات یا بیان نیازها در زمان مناسب است.

تاثیرات رفتار منفی قهر کردن

اثرات منفی قهر کردن
اثرات منفی قهر کردن

رفتارهای منفی با وجود آسیب زایی شان فقط زمانی تشدید می‌شوند که به آن دامن زده شود. درباره رفتار قهر کردن همسرتان نیز باید بررسی کرد که چه پاداش هایی برای این رفتار دریافت می کند.

زن و مرد یا کودک در شرایطی که با ناکامی روبه رو می شوند یا پاسخ مطلوبی برای نیازهای خود پیدا نمی کنند، برای اثبات و ادای حق خود، قهر کردن را انتخاب می کنند. در این زمان فرد نسبت به تصورات و نیازهای فرد دیگر بی توجه است و با این خودمحوری موجب قهر و دلخوری همسرش می شود. زیرا در این شرایط میان نوع نگرش، تفاوت وجود دارد و احساس ناامیدی و یاس در شخص ایجاد می گردد.

ضرب و شتم، فحش و دشنام

گاهی برخی افراد در خانواده هایی پرورش پیدا می کنند که قهر را راه چاره می دانند و از اطرافیانشان الگوبرداری می کنند برخی نیز به طور ژنتیکی تمایل به این کار دارند و در برابر موقعیت های ناراحت کننده متوسل به ابزار قهر می شوند. شاید یکی از دلایل قهر کردن همین عدم دریافت محبت کافی از طرف شریک عاطفی باشد. در این شرایط طبیعی است که یکی از طرفین احساس کند مناسب فرد مقابل نیست.
قهر کردن مانند ریختن زباله‌ها زیر فرش خانه است، مشکل با قهر کردن حل نمی‌شود، زیرا افراد بعد از چند دقیقه، چند ساعت یا چند روز سعی می‌کنند دوباره با هم ارتباط برقرار کنند، ولی مشکل به جای خود باقی است.

قهر کردن می‌تواند تاثیرات مخربی روی شخصیت هر فردی داشته باشد. این موضوع را کسانی که با این مسئله درگیر هستند به خوبی درک می‌کنند. قهر کردن می‌تواند باعث افسردگی، دلسردی و دلزدگی از فرد مقابل شود. با به وجود آمدن این احساسات منفی، ختم رابطه یک پیامد غیرقابل انکار است.

گاه این افراد ترجیح می دهند روزی چند بار مورد ضرب و شتم و فحش و دشنام همسرشان قرار بگیرند، اما با قهر او مواجه نشوند.
بسیاری از افراد، عادت به باجگیری عاطفی دارند، به این معنا که با توسل آگاهانه به قهر سعی می کنند به اهداف کوچک و بزرگشان دست یابند. شاید شما هم با مسئله باجگیری عاطفی آشنا باشید. بسیاری از افراد کاملاً به صورت آگاهانه و بدون هیچ دلیل و مشکل خاصی قهر می‌کنند تا طرف مقابل را مجبور کنند که به خواسته آنها عمل کند.

الگوبرداری از رفتار دیگران بخصوص والدین یا زندگی با افراد مستبد و زورگو و سرکوب نیازها و امیال طبیعی، باعث پرورش رفتارهایی چون قهر و لجبازی می شود.


قهر کردن مردان

قهر کردن مردان
قهر کردن مردان در رابطه

قهر کردن مردان، برخلاف تصورات، یک عادت نیست! بلکه یک رفتار طبیعی در مقابله با ضربه‌ها روحی متحمل شده است. البته که این رفتار همیشه هم منفی نیست! چرا که به نوعی نشا‌ن دهنده خشم است و می‌تواند جایگزین رفتارهای هیجانی باشد.

زمانی که قهر مردان آغاز می شود، ضربان قلب آنها 10 ضربه در دقیقه کمتر می شود. این باعث می‌شود که مردها به نوعی احساس انفعالی رهایی دست پیدا کنند. اما در هر صورت قهر به هر دلیلی که باشد به بنیان خانواده آسیب می زند و اثرات منفی دارد.

تشویق کردن همسرتان به آشتی کردن

تشویق کردن همسرتان به آشتی کردن است و معنی این نیز منت کشی و التماس کردن نیست. مثلا اگر یک بار همسرتان برای آشتی کردن پیش قدم شود ، او را تشویق کنید تا آشتی کردن در رفتار او بیشتر شود، نه اینکه با سردی او را ازخود برانید.

هنگام مشاجره، فردی که مسلط و قوی است به هر نحوی، عصبانیت و خشونت خود را ابراز خواهد کرد و شاید سریعتر از شخص مقابل ، از شر احساسات منفی رها شود ؛

اما شخص ضعیف تنها نظاره گر است، او با شنیدن پرخاش ها، تحمل حرف ها و کنایه ها، تنها نظاره گر ماجرا خواهد بود، زیرا توانایی انجام کاری ندارد و تنها راه چاره او قهر کردن می شود.

به صحبت های یکدیگر گوش دهید

جلسه منطقی برای گفت وگو بگذارید و به حرف های هم گوش دهید. حتی اگر نمیتوانید صحبت کنید برای هم نامه بنویسید یا اینکه یک پیغام بگذارید یا در فضای مجازی صحبت کنید. برای گفت‌وگو با یکدیگر وقت بگذارید. اگر نمی‌توانید با هم ارتباط کلامی برقرار کنید، از روش‌های جایگزین مانند نامه نوشتن یا یا ارسال پیاک در فضای مجازی استفاده کنید.

حتی اگر طرف مقابل جواب نمی دهد اگر مقصر هستید، عذرخواهی کنید همین نتیجه مثبتی خواهد داد.افراد باید در زمانی مناسب با یکدیگر صحبت کنند. در صورتی که پس از چندبار صحبت نتوانند مشکل خود را به طور کلی حل کنند باید به مشاوره مراجعه نمایند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *