من از تغییر می ترسم چطور با تغییرات زندگی کنار بیام؟

by | خرداد 18, 1401 | خودشناسی, زنان, مردان | 0 comments

مغز ما انسان‌ها به گونه‌ای طراحی شده که یکنواختی رو ترجیح میده. اما تغییر بخش جدایی‌ناپذیر زندگیه همه‌ی هست. ممکنه به خاطر شغل یا تحصیل مجبور به جا به جایی بشید و از شهر و خانواده دوستانتون فاصله بگیرید، فرزند اولتون ازدواج کنه یا مدیرتون وظیفه جدید به شما محول کنه یا هر تغییر دیگه ای. اما دونستن اینکه زندگیه مدام دستخوش تغییراته، می‌تونه رویارویی با تغییر رو برای ما آسون‌تر کنه. پیدا کردن راه‌هایی برای پذیرش و کنار اومدن با تغییرات می‌تونه مسیر حرکت ما رو هموارتر و کم دردسرتر کنه.

 این مقاله به این موضوع می‌پردازه که چرا تغییر دشواره؟ چرا مردم از تغییر می‌ترسند؟ و چه کاری انجام بدیم تا در مواجهه با تغییرات بهتر عمل کنیم.

چرا مقابله با تغییر آسون نیست؟

وقتی تصمیم می‌گیرید تغییری ایجاد کنید، مثله نقل مکان به خونه جدید یا تغییر شغل، احساس می‌کنید کنترل بیشتری روی نتیجه دارید. اگر تغییر توسط نیروهای خارج از کنترل شما ایجاد بشه، خواه رئیس، بیماری همه‌گیر یا تصادف… احساس ناتوانی بیشتری می‌کنید. تغییر می‌تونه اختلالات زیادی تو شیوه زندگی ایجاد کنه. حتی باعث استرس، اضطراب و افسردگیتون بشه. اما به این معنی نیست که تغییر همیشه بده. حتی تغییرات خوبی که در مورد اونها هیجان زده هستید هم میتونه استرس‌زا باشه.

شاید قبلاً هم همه چیز کامل نبوده اما شما به اون شرایط عادت داشتید و در اون حالت راحت بودین. طبق روتین و عاداتی که داشتید می‌دونستید باید انتظار چی رو داشته باشید و برای همین اتفاقات غافلگیر کننده یا چالش های غیرمنتظره شمارو سورپرایز نمی‌کرد. همزمان با تغییرات شما بیشتر و بیشتر از منطقه امنتون خارج میشید و مجبورید خودتون رو با شرایط وفق بدید. استرسی که این تغییرات ایجاد می‌کنن گاهی میتونه طاقت فرسا باشه و روی سلامتی جسمی و روحی شما تاثییرات منفی بگذاره.

ممکنه علائم زیر رو تجربه کنید :

  • اضطراب
  • تغییرات در اشتها
  • افسردگی یا غم
  • تحریک پذیری
  • درد عضلانی
  • مشکلات خواب
  • ناراحتی معده
  • سردردهای تنشی
  • مشکل در تمرکز

داشتن یک استراتژی‌ مناسب برای مقابله میتونه به شما کمک کنه تا در برابر استرسها انعطاف‌پذیرتر بشید و سازگاری با تغییرات زندگی‌ رو آسون‌تر کنه. ممکنه نتونید جلوی وقوع تغییرات رو بگیرید، اما میتونید کنترل بیشتری بر نحوه واکنش خودتون داشته باشید. اگر در مواجهه با تغییرات زندگی انعطاف‌پذیر باشید، راحتر با اون سازگار میشید، اما اگر با تغییر مبارزه کنید، ممکنه برای برگشت به مسیر زندگی کمی به کمک نیاز داشته باشید.

نکاتی برای رویارویی با تغییر

خودت رو از قبل برای تغییر آماده کن

تغییرات اغلب زمانی اتفاق می‌افته که انتظارش رو ندارید، بنابراین مراقبت از آینده و آماده‌سازی خودتون، حداقل از نظر ذهنی، میتونه مفید باشه.مدتی رو صرف فکر کردن در مورد اتفاقات و رویدادهایی کنید که در آینده رخ میدن و ممکنه منجر به تغییر یا اختلال بشن.

برای مثال، اگر میدونید که شغلتون رو تغییر میدید، جابه‌جا میشید یا به والدین سالخورده تون کمک می‌کنید، الان میتونید اقداماتی انجام بدید که راحتر با تغییرات سازگار بشید. برای مثال :

  • چک لیستی از کارهایی که باید قبل از وقوع تغییر انجام بدهید ایجاد کنید
  • برای جلوگیری از استرس مالی در دوران گذار، پول پس انداز کنید
  • در مورد اهدافتون با برنامه ریز شغلی یا متخصصان مالی صحبت کنید 
  • در مورد آنچه که در شرایط اضطراری اتفاق میفته بحث کنید
  • در مورد آنچه که می‌خواید در زندگیتون تغییر بدید، آگاهانه تصمیم بگیرید

وقتی خود شما شروع کننده تغییر هستید، به احتمال زیاد احساس کنترل بیشتری بر آنچه که قرار اتفاق بیفته دارید. اغلب این تغییرات غیرمنتظره در زندگی شما است –  از دست دادن شغل، طلاق یا مرگ یکی از عزیزان – که میتونه باعث ترس و عدم اطمینان شما بشه. 

یکی از مواردی که باید از انجامش دوری کنید، تکیه بر تکنیک های مقابله اجتنابی در مواجهه با تغییرات استرس زاست. وقتی از مقابله اجتنابی استفاده می‌کنید، به جای مقابله با استرس، سعی می‌کنید از استرس دوری کنید. 

گاهی اوقات اجتناب میتونه استرس رو در کوتاه مدت کاهش بده، اما تحقیقات نشون میدن که در دراز مدت استرس و اضطراب رو افزایش میده.

برای مثال، مقابله اجتنابی ممکنه باعث بشه که شما در شغلی بمونید که از اون متنفرید یا در رابطه ای که شما رو راضی نمیکنه، چون از مقابله با استرس ناشی از ایجاد یک تغییر بزرگ در زندگیتون میترسید. با این حال، اجتناب از این تغییر، به ناچار منجر به استرس و ناراحتی بیشتر در آینده خواهد شد.

طرز فکرتون رو تغییر بدید

طرز فکر شما در مورد تغییر نقش عمده ای در تعیین میزان برخورد شما داره. الگوی تفکر منفی خودکار میتونه توانایی شما رو برای تمرکز روی موارد مثبت ضعیف کنه.  وقتی درگیره افکار منفی میشید، ایمان به توانایی‌ها تون برای مقابله سخت میشه.

چارچوب بندی مجدد شناختی، تکنیکیه که به افراد کمک میکنه تا افکار منفی رو تغییر بدن. استفاده از این استراتژی در زندگی روزمره کمک میکنه تا به موقعیت ها با نگرش واقعی تر و امیدوارانه نگاه کنید. چارچوب‌بندی مجدد شناختی به معنای تغییر دیدگاهیه که از اون یک موقعیت رو می‌بینید. شما میتونید با کمک یک درمانگر روی اون کار کنید، هر زمان که متوجه شدین در یک الگوی تفکر منفی گرفتارید، ازش استفاده کنید. 

روتین ها رو حفظ کنید

زمانی که محیط اطراف شما در حال تغییرِ، حفظ کردن عادت‌ها برای به حداقل رسوندن استرس و پیدا کردن آرامش کمک میکنه. تحقیقات نشون میدن حفظ برنامه های روزمره به افراد کمک میکنه تا علائم استرس و اضطراب را بهتر کنترل کنن. چیزهای ساده ای مثل به رختخواب رفتن وصبح بیدار شدن در ساعت مشخص میتونه به شما احساس ساختار داشتن بده. انجام فعالیت بدنی منظم، خوردن وعده‌های غذایی سالم، استراحت کافی، لحظاتی برای تکنیک‌های آرامش‌بخش میتونه کمک کننده باشه. 

از خودتون مراقبت کنید

علاوه بر آماده سازی ذهنی برای روبه رو شدن با چالش های ایجاد تغییر، ضروریِ که از نظر فیزیکی در طول یک دوره گذار از خودتون مراقبت کنید. وقتی همه چیز در حل تغییره، احتما داره بسیاری از نیازهای اساسیتون رو نادیده بگیرید. 

اتفاقات استرس زا زمانی که خسته یا گرسنه هستین خیلی بدتر به نظر میرسن. وقت گذاشتن برای رفع نیازهای اولیه با خوردن یک وعده غذایی سالم، خواب یا کمی استراحت حس تعادل رو به زندگی شما برمیگردونه.

چه زمانی نیاز به کمک دارید

در بعضی موارد، ممکنه افراد به دنبال یک تغییر سخت یا استرس زا دچار اختلال سازگاری بشن. علائم عاطفی و رفتاری که اختلالات قابل توجهی در زندگی،  روابط، کار ودرس فرد ایجاد میکنه. اگر در مواجهه با تغییرات مشکل دارید، با یک روانشناس حرفه ای صحبت کنید. اونها درمان هایی رو توصیه میکنن که کمک  کننده خواهد بود مثل روان درمانی، داروها یا ترکیبی از این دو به مقابله با علائم استرس ناشی از تغییرات در زندگی کمک میکنه.

کلام آخر

شما همیشه نمیتونید تغییرات رو کنترل کنید، اما میتونید نحوه واکنشتون رو به این تغییرات مدیریت کنید. ایجاد ذهنیت مثبت یک راه عالی برای ارتقای تاب آوریه، مراقبت از خود در دوران تغییر مهمه.  مطمئن بشید که به یک روال پایبندید، به نیازهای جسمی و عاطفیتون اهمیت بدید و در صورت نیاز از مشاوران حرفه ای کمک بخواید.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.