چگونه با ناامیدی مقابله کنیم؟

by | تیر 13, 1401 | خودشناسی | 4 comments

احساس ناامیدی، احساس گناه، ناکافی بودن و…. اگه بخوایم می‌تونیم یه لیست بلند از این حس‌های منفی درست کنیم. مطمئناً همه تو یه دوره‌ای از زندگی‌شون با هر کدوم از این حس‌ها درگیر میشن. چاره چیه؟ باید کاملاً با انرژی بریم جلو و هر روز به خودمون بگیم که: “نه، من ناامید نمیشم، من موفق میشم.” آره، این حرف‌های قشنگ خیلی خوبن، اما مگه میشه یه نفر هیچوقت ناراحت نشه، ناامید نشه یا احساس ناکافی بودن بهش دست نده؟

غیر ممکنه! ما نمی‌تونیم از مشکلات زندگی فرار کنیم و جوری رفتار کنیم که انگار اوضاع خیلی خوبه! این روش ممکنه افسردگی یا حالت‌های غمگین ما رو تو بلند مدت تشدید کنه. بهترین روش اینه که به جای اینکه با یه گارد بسته به سراغ مشکلات بریم و باهاشون مبارزه کنیم، اونا رو بشناسیم و باهاشون کنار بیایم تا بتونیم راه حل رو پیدا کنیم. اما اول بیاید با تعریف کامل ناامیدی آشنا بشیم تا بریم سراغ راه حل‌های کنار اومدن با ناامیدی!

ناامیدی چیست؟

“امروز هوا خیلی خوبه، بزار وسایلم رو جمع کنم، زنگ بزنم به دو تا از دوستام که باهم بریم بیرون. گوشی و برمی‌دارم و زنگ می‌زنم، یکی جواب داد و گفت نمی‌تونه بیاد. دومی هم اصلاٌ تلفن رو جواب نمیده. خب الان من ناراحت شدم و دیگه به امروز امیدی نیست!”

ناامیدی حتماً برای موقعیت‌های بزرگ نیست، همین موقعیت‌های به ظاهر کوچک می‌تونن بذر ناامیدی رو تو دل ما بکارن، چطوری؟

وقتی من به دوستم زنگ زدم که بریم بیرون ولی نیومد، من چه فکری با خودم می‌کنم؟ خب، شاید دوست نداره با من بیرون بیاد، شاید من خیلی آدم باحالی نیستم(احساس ناکافی بودن!). بعد از این دیگه واسه بیرون رفتن بهشون زنگ نمی‌زنم(ناامیدی از دوستان!)

به همین آسونی موقعیت به همین سادگی تونست ذهنیت من رو نسبت به دوستام عوض کنه، اما چطوری باید با این حس‌ها مقابله کنیم؟

ناامیدی رو درک کن!

در پاراگراف‌های قبلی هم در مورد این موضوع صحبت کردیم که به جای فرار یا بی‌توجهی کردن به مسائل ناراحت کننده و ناامیدی، بهتره باهاشون کنار بیایم. اما این کنار اومدن دقیقاً چطوری انجام میشه؟ مثلاً شما یک سری انتظاراتی داشتین، اما هیچکدوم عملی نشدن. از خودتون ناامید میشین و میگین که به در هیچ کاری نمی‌خورم. یعنی به جای اینکه بیایم علت شکست رو بررسی کنیم، سریع به خودمون حمله می‌کنیم. یعنی بهونه تراشی کنم؟ مثلاً بگم چون من پول و پارتی نداشتم نتونستم اون کار و به دست بیارم؟  

کنار اومدن بهونه تراشی نیست! کنار اومدن یعنی من تمام تلاشم رو کردم، ولی مسلماً یه جایی رو اشتباه رفتم یا کم کاری کردم. پس باید ایراد رو پیدا کنم و دوباره برم سراغ کار! همیشه نباید احساسات رو سرکوب کرد! احساساتی مثل عشق، خوشحالی، آرامش خیلی خوبن، اما ناراحتی، ناامیدی و احساس ناکافی بودن هم جزو احساسات ما هستن، پس نباید اونا رو سرکوب کنیم! گاهی باید ازشون درس بگیریم!

آنالیز درخواست ها و ارزیابی آن ها

اما گاهی بعد از کنار اومدن با مشکلات و پیدا کردن ایرادها، به این نتیجه می‌رسیم که شاید اصلاً این درخواست یا هدفی که من دارم دنبال می‌کنم، می‌تونه به واقعیت تبدیل شه یا نه؟ یه مثال ساده بزنم؟ مثلاً نوجوون‌های ایرانی که این روزا عاشق فعالیت تو فضای مجازی هستن و دوست دارن که منبع درآمدشون از پلتفرم‌های مثل اینستاگرام، یوتیوب و آپارات تامین بشه. خیلی تلاش می‌کنن، هر روز ویدئو آپلود می‌کنن و سعی می‌کنن که طبق الگوریتم جلو برن. اما بعد از گذشت مدتی، می‌بینن که تلاششون نتیجه نداد و طبیعتاً ناامید میشن و حس سرخوردگی بهشون دست میده.

این تیپ نوجوون‌ها تو فضای مجازی خیلی فعالن و از کسایی که به اصطلاح بهشون میگن “شاخ مجازی” الهام گرفتن. اما فقط الهام گرفتن کافی نیست! مسئله اینجاست که خیلی از این نوجوون‌ها بدون توجه به الگوریتم، بدون دیدن آموزش و یادگیری تولید محتوای اصولی قصد دارن سریع معروف و بعد پولدار بشن. آنالیز و ارزیابی درخواست‌ها به ما این اجازه رو میده که بفهمیم با خودمون چند چندیم. اصلاً این درخواست که تو 6 ماه کانالت به درآمدزایی برسه خواسته معقولی هست یا نه؟ با بررسی این نکات، می‌تونیم از اتفاق افتادن ناامیدی جلوگیری کنیم. البته اگه فکر می‌کنی برای این کار نیاز به کمک داری، اصلاً غمت نباشه. تو با استفاده از مشاوره فردی زیما می‌تونی خودت رو تو زمینه‌های مختلف ارتقا بدی.

فاصله گرفتن از بعضی چیزها

ناامیدی یه حسِ منفی ولی در عین حال باارزشه. شاید با خوندن تیتر این بخش با خودتون بگین که: “عه، تو که تا حالا می‌گفتی از مشکلات فرار نکنیم و باهاشون کنار بیایم، الان چرا میگی فاصله بگیریم ازشون؟”، باید بگم که فاصله گرفتن با فرار کردن و گارد گرفتن نسبت به مشکلات کاملاً متفاوته! برای مثال، وقتی تو یه زمینه‌ای موفق نمیشی و ناامید میشی، خب باید مسوولیت عواقب کار رو هم در نظر بگیری و نمی‌تونی ازشون فرار کنی. اما فاصله گرفتن یعنی پیشگیری از وقوع هر اتفاقی که ممکنه شما را ناامید یا ناراحت کنه.

یکی از این چیزها، فاصله گرفتن از آدمای سمی هستش. آدمای سمی با افکار سمی مغز و روحیه ما رو مسموم می‌کنن. به طرزی که ما حتی امیدی برای اعمال کوچک‌ترین تغییرات رو هم از دست میدیم. یا مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی! مصرف این موارد اون اوایل خیلی حال میده، اما بعد از مدتی می‌بینین که فقط خودتون و اعتیاد. تمام دوستان و افرادی که دوستشون داشتید رو از دست دادید و تک و تنها با یه عالمه مشکل تنها موندین. فاصله گرفتن و رها کردن رفتارها و اطرافیان بد همیشه کمک کنندس!

به حرف های اطرافیان خیلی اهمیت ندید!

ما انسان‌ها، بیشتر از چیزی که فکرش رو می‌کنیم می‌تونیم تاثیرپذیر باشیم. شاید خیلیا با این حرف مخالفت کنن ولی حقیقتِ محض همین جمله‌ست که ما انسان‌ها تاثیرپذیریم! تا حالا دقت کردین، وقتی یه مدل موی جدید یا لباس جدید می‌خریم و اون رو می‌پوشیم، بدون اینکه این موضوع رو بیان کنیم، دوست داریم نظر بقیه افراد رو در مورد تغییری که داشتیم بدونیم. حالا اگه از ما و نوع پوشش یا مدل مول موی جدیدمون تعریف کنن، خیلی خوشحال میشیم و سعی می‌کنیم اون کارها ادامه‌دار باشن.

اما اگه اوضاع طوری که پیش‌بینی می‌کردیم، پیش نرفت چی؟ اگه از ما تعریف نکردن چی؟ سرخورده میشیم و اون لباس یا مدل مو رو سعی می‌کنیم دیگه استفاده نکنیم. این مورد برای همه ما اتفاق افتاده و این یعنی ما از کوچک‌ترین رفتار اطرافیانمون هم تاثیر می‌گیریم. اما این خوبه یا بد؟ نمیشه نظر قطعی داد، اما توجه نکردن به صحبت‌های اطرافیانمون مطمئناً می‌تونه خیلی از ناامید شدن ما جلوگیری کنه.

پی‌نوشت: انتقاد کردن با همه اینها متفاوته. اگه ازتون انتقاد کردن، سعی کنید با یک رفتار دوستانه انتقاد رو بررسی کنید و خودتون رو ارتقا بدین.

از خودتون مراقبت کنید!

هیچکسی تو دنیا بیشتر از خودم به من اهمیت نمیده! این جمله رو هیچ‌وقت از یاد نبر. ما همه باید از خودمون مراقبت کنیم تا جایی که ممکنه تو دام حس‌هایی مثل ناامیدی و ناکامی نیفتیم. اما چطوری باید از خودمون مراقبت کنیم؟ خیلی ساده‌ست! روزت چطوری می‌گذره؟ سبک زندگیت، ساعت خوابت، دوستای نزدیکت و غیره. همه این‌ها مواردی هستن که باید بهشون توجه ویژه داشته باشیم. روزمون رو با کارهای بیهوده خراب نکنیم، یه سبک زندگی سالم و مفرح داشته باشیم. تا ساعت 4 صبح تو اینستاگرام نچرخیم و با کسایی که فکر می‌کنیم آدمای مناسبی برای دوستی نیستن قطع رابطه کنیم.

برای دریافت مشاوره به صفحه تماس با ما مراجعه کنید تا با کارشناسان و روانشناسان زیما ارتباط برقرار کنید.

4 Comments

  1. سجاد

    عالی

    Reply
  2. امیر خسروی

    بسیار عالی و مفید بود.

    Reply
Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.