علت مخفی کاری و پنهان کاری نوجوان چیست؟ راهکارهای مقابله چیست؟

by | بهمن 12, 1400 | دسته‌بندی نشده | 0 comments

نوجوانان و جوانان با مسائل مهم و حساسی روبه رو هستند که اگر برای برخورد مناسب با آنها آگاهی را نداشته باشند، مشکلات عدیده ای پیش می آید. بسیاری از نوجوان ها با خانواده هایشان سر سازش ندارند . اغلب والدین هم نمی دانند چه واکنش در برابر تغییرات خلقی و رفتاری نوجوانان شان صحیح است و باید چه کار کنند؟ مه منجر به پنهان کاری نوجوان میانجامد.

image 4

پنهان کاری ها از زمانی شکل می گیرد که ارتباط خوبی در محیط خانواده شکل نمی گیرد . پنهان كاري رفتاري”ناخود آگاه” است. اين كه اين رفتار در فرهنگ ما ريشه دوانيده است.
این مبحثی است كه نياز به تحليل هاي جامعه شناختي و روان شناختي برمبنا دانسته هاي تاريخي دارد. كتمان، پنهان کاری، با ابهام و كنايه حرف زدن، شفاف صحبت نکردن،  حريم نگه داشتن و….در تربيت نا خودآگاه ما رخنه کرده است .

 علت مخفی کاری و پنهان کاری نوجوان چیست؟

خصوصیات دوره نوجوانی را نمی شناسید

 بیش تر خانواده ها با خصوصیات و ویژگی های دوره نوجوانی آشنا نیستند.اگر والدین بپذیرند که یک سری از رفتارهای جدید نوجوان شان، اقتضای سن آن هاست، واکنش هایشان به این رفتارهای جدید، عکس العمل منطقی و صمیمانه خواهد بود.
متاسفانه  بسیاری از والدین در این دوران با فرزندان شان بسیار سخت گیرانه واکنش نشان می دهند. همین رفتار باعث می شود ارتباط بین والدین با فرزند قطع شود.

رابطه‌ای دوستانه و صمیمی داشته باشید

از سوی دبگری هنگامی که  والدین با فرزندان خود رابطه‌ای دوستانه و صمیمی ندارند این خصوصیت، اولین گام در جهت پنهان کاری فرزندان است.
اگر پدر ومادر بتوانند یک رابطه همدلانه و صمیمانه با محبت فرزندان شان برقرار کنند نه تنها به شخصیت فرزندان شان بر نمی خورد بلکه آن ها احساس ارزشمندی هم می کنند.

نظارت های مستقیم نکنید

او برای خود ارزش زیادی قائل است . خود را یک فرد برخوردار از عقل، شعور و قدرت انتخاب می بیند.زمانی که فرزندان وارد دوره نوجوانی می شوند نظارت  مستقیم نداشته باشید. میل به استقلال است که یکی از مطالبه های مهم و حیاتی در این سن است. والدین بجای درگیر شدن با آن  باید نشان بدهند که به این استقلال خواهی اهمیت  میدهند.

تجسس نکنید

کار اشتباهی که نباید به هیچ وجه سراغش بروید تجسس در وسایل  هست.
والدین  باید با رفتار به او بگویند که به فرزندشان اعتماد دارند.
تحت هیچ شرایطی پدر و مادر نباید آمرانه با نوجوان برخورد کنند.

شنونده خوبی باشید

سر تکان دادن های سرسری و دیکته کردن دستورات ممنوع است.
حق انتخاب ندادن به او، نشنیدن نظراتش، شروع یک بازی خطرناک است.
شما بتوانید بدون قضاوت کردن، نصیحت کردن  فقط گوش بدهید.

image 5

بعضی خانواده ها  فناوری  دنیا را برای فرزند تهیه می کنند. در حالی اطلاعاتی از آسیب هایی این فناوری ندارند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *