شخصیت خودشیفته‌ /20 نشانه خودشیفتگی!

by | مرداد 6, 1401 | خودشناسی | 2 comments

این مقاله بهتون کمک میکنه خودشیفته‌ها رو بشناسید و اگر با افراد خودشیفته سرو کار دارید کمتر آسیب ببینید.

خودشیفتگی یک سبک شخصیتی خودمحور است که به عنوان علاقه مفرط به ظاهر یا تصویر ظاهری و اشتغال بیش از حد به نیازهای خود مشخص می شود که اغلب به هزینه دیگران تمام می شود.

چطور یک خودشیفته رو تشخیص بدیم؟

خودشیفته کسیِ که احساس مهم و منحصر به فرد بودن ، نیاز عمیق به توجه و تحسین بیش از حد، و عدم همدلی با دیگران داره. باور داره که مستحق برخورد ویژه است، اما پشت این نقاب عدم اعتماد به نفس شدید، عزت نفس پایین نهفته است و در برابر کوچکترین انتقادی آسیب پذیره. خودشیفته‌ها تصویری اغراق آمیز و تحریف شده از خودشون در ذهن دارن که مشخصه‌ی اون علاقه مفرط به ظاهر و مشغولیت بیش از حد به نیازهای خودشونه که بیشتر وقتها به هزینه دیگران تموم میشه .افراد خودشیفته، اگه اون میزان محبت و توجهی که خودشون رو شایستش میدونن دریافت نکنن، مأیوس و ناراحت میشن. حتی ممکنه احساس کنن که روابطشون با دیگران رضایت بخش نیست؛ دیگران هم از بودن در کنار اون ها لذت نمی‌برن.

علائم نشانه‌های شخصیت خودشیفته یا نارسیسیسم

  1. به صورت اغراق آمیز به خودشون اهمیت میدن
  2. خودشون رو مستحق تحسین بیش از حد و مدام میدونن
  3. در رویای داشتن موفقیت، قدرت، درخشش، زیبایی و همسر ایده آل هستن
  4. به افراد پایینتر از خودشون با دیده ی تحقیر نگاه میکنن
  5. توقع دارن دیگران انتظاراتشونو بی چون و چرا بپذیرن
  6. دیگران رو به عنوان وسیله برای رسیدن به هدفشون میبینند.
  7. نیازها و احساسات دیگران رو بی اهمیت و کوچک میشمرن
  8. به دیگران حسادت میکنن و اعتقاد دارن که دیگران بهشون حسادت میکنن
  9. خودستایی میکنن و ادعا دارن،رفتار متکبرانه نشون میدن
  10. تحمل انتقاد ندارن و بسیار حساس و زود رنجن
  11. با وجود مشکلات بین فردی بی تفاوت و خونسردن
  12. با عصبانیت و پرخاشگری واکنش نشون میدن تا خودشون رو برتر و طرف مقابل رو حقیر جلوه بدن
  13. در تنظیم احساسات و رفتار مشکل دارن
  14. در برخورد با استرس و قبول تغییرات مشکل دارن
  15. خودشیفته‌ها احساسات نهفته‌ای مثل ناامنی، شرم، آسیب پذیری و حس حقارت دارند.
  16. در صمیمیت با دیگران اغراق میکنن به خصوص در برخورد با افراد ثروتمند و خاص
  17. دستاورد های خودشون رو بزرگ نمایی میکنن و دستاوردهای دیگران کوچک میشمرن
  18. توانایی یا تمایلی به شناسایی احساسات یا نیازهای دیگران ندارن
  19. خودشیفته‌ها به مشکلات دیگران گوش نمیدن. اما مشکلات خودشونو بزرگ میکنن.
  20. اشتیاق بیش از حد برای قدردانی یا تحسین شدن، میل به مرکز توجه بودن، و انتظار رفتار ویژه
خودشیفته کسی است که احساس توهم خود ارزشمندی و عدم همدلی داشته باشد.

چطور با یک خودشیفته رفتار کنیم ؟

اونها رو همون طور که واقعا هستن ببینید و بشناسید

کسایی که شخصیت خودشیفته دارن اگر بخوان میتونن خیلی خیلی جذاب باشن . ممکنه توجه ها رو با وعده ها و ایده های بزرگ به خصوص در محیط کار به سمت خودشون جلب کنن.اما قبل از اینکه جذبشون بشید دقت کنید که رفتارشون وقتی در مرکز توجه نیستن با دیگران چطوره؟ اگر اونها رو در حال دروغ گفتن،بی احترامی و تخریب دیگران دیدید بدونید دلیلی وجود نداره که همین رفتار رو با شما هم انجام ندن. برخلاف چیزی که نشون میدن خواسته ها و نیازهای شما براشون اهمیتی نداره .اولین قدم در برخورد با افراد خودشیفته ، پذیرش اینه که اون همینه و برای تغییرش کار زیادی نمیتونید انجام بدید.

تمرکز روی فرد خودشیفته رو متوقف کنید

وقتی یک شخصیت خودشیفته در اطراف شماست همه ی توجه ها رو به سمت خودش جلب میکنه براش فرقی نمیکنه این توجه مثبت باشه یا منفی اون همه تلاششو میکنه تا مرکز توجه باشه . اگر منتظر وقفه ای در جلب توجه اونها هستین ممکنه این اتفاق هیچ وقت رخ نده.

به مرور متوجه میشید که روش های اون اثر بخش بوده و شما دارید نیازهاتون رو کنار میگذارید تا اون رو راضی نگه دارید.مهم نیست چقدر زندگیتون رو مطابق نیاز های اون تنظیم کنید تلاش شما هرگز کافی نخواهد بود .

برای اینکه با یک شخصیت خودشیفته کنار بیاین، به اونها اجازه ندین در احساس شما نفوذ کنن یا دنیای شما رو تعریف کنن.شما هم مهم هستین به طور منظم نقاط قوت، خواسته ها و اهدافتون رو به خودتون یادآوری کنیدزمان کافی برای خودتون در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید این وظیفه شما نیست که اونها رو اصلاح کنید.

در مورد احساستون حرف بزنید

نادیده گرفتن و دور شدن از خودشیفته‌ها بهترین راه حل هست . شما باید نوع برخوردتون رو انتخاب کنید. اما این انتخاب به روابط شما بستگی داره. برای مثال برخورد با رئیس، والدین یا همسر راهبردهای متفاوتی نسبت به برخورد با همکار، خواهر یا برادر یا فرزند داره.بعضی از افراد خودشیفته از بهم ریختن دیگران لذت میبرن. اگر اینطوریه، سعی کنید به‌طور مشهود دچار آشفتگی و ناراحتی نشید، چون باعث میشه که اونها بیشتر ادامه بدن.

اگر اون فرد خودشیفته کسی که می‌خواید در زندگی ‌نزدیکش باشید، پس باید در موردش صحبت کنید. سعی کنید با آرامش و ملایمت بهشون بگید که کلمات و رفتار اونها چطور روی زندگی شما تأثیر میگذاره. در مورد رفتارهایی که براتون قابل قبول نیست و اینکه انتظار دارید چطور باهاتون رفتار بشه واح و شفاف باشید . از نظر فکری خودت رو آماده کن! چون ممکنه متوجه نشن یا اهمیت ندن.

مرزهای واضح با افراد خودشیفته‌ تعیین کنید

ممکنه فردی با شخصیت خودشیفته فکر کنه حق داره به هر کجا که میخواد بره، وسایل شخصی شما را زیر و رو کنه یا به شما بگه چه احساسی دارید. یا به شما فشار بیاره در یک محیط عمومی در مورد مسائل خصوصی صحبت کنید. ممکنه درک درستی از فضای شخصی نداشته باشن برای همین به مرزها و حریم دیگران رو نمیفهمن و به اون احترام نمیزارن. برای همین در تعیین مرزهاتون کاملاً شفاف باشید. در مورد عواقب رد شدن از مرزها صحبت کنید.

انتظار نداشته باشید شخص خودشیفته‌ عقب نشینی کنه

اگر در مقابل فردی با شخصیت خودشیفته بایستید، باید منتظر پاسخ باشید.به محض اینکه صحبت کنید و حد و مرزها را تعیین کنین، ممکنه با خواسته‌هاشون برگردن . ممکنه سعی کنن شما را به گونه ای تحت تأثیر قرار بدن که احساس گناه کنید یا باور کنید که فردی غیرمنطقی و کنترل کننده هستین. ممکن برای همدردی یک نمایش بسازن.آماده باشید که در موضع خودتون بمونید. اگر یک گام به عقب بردارید، دفعه بعد شما را جدی نمیگیرن.

به یاد داشته باشید که مقصر نیستین

فرد مبتلا به خودشیفتگی به اشتباه خود اعتراف نمی‌کند یا مسئولیت صدمه زدن به شما رو به عهده نمیگیرد. در عوض، تمایل داره رفتارهای منفی خودش رو روی شما یا شخص دیگری فرافکنی کنه.ممکنه با پذیرش سرزنش های اون وسوسه بشید که آرامش رو حفظ کنید، اما لازم نیست خودتون رو کوچیک کنید تا منیت اونها رو نجات بدین . وقتی حقیقت رو میدونی اجازه نده کسی حقیقت رو ازت بگیره.

روابط پشتیبان برای خودتون پیدا کنید

اگر نمیتونید از اون شخص دوری کنید، سعی کنید روابط سالم جدید ایجاد کنید.صرف زمان زیاد در یک رابطه ناکارآمد با فردی که شخصیت خودشیفته داره شما را از نظر عاطفی تخلیه میکنه.دوستی های قدیمی رو دوباره زنده کنید،دوستی های جدید پرورش بدید.بیشتر با خانواده دور هم جمع بشید.اگر حلقه روابط اجتماعیتون کوچیکه ، سعی کنید در کلاسی شرکت کنید یا سرگرمی جدیدی کشف کنید و در جامعه فعال بشید. با افراد بیشتری ملاقات کنید که با اونها احساس راحتی می کنید.

روی قول قرارها حساب نکنید و بر اقدام فوری پافشاری کنید 

افراد خودشیفته خوب قول میدن . اونها قول میدن اونچه که می خواید انجام میدن و کاری رو که از اون متنفرید انجام نمیدن. قول میدن که بهتر عمل کن. حتی ممکنه در مورد این وعده ها صادق باشن. اما قول برای شخصیت خودشیفته وسیله ای برای رسیدن به هدف هست. زمانی که به هدفش برسه، انگیزش از بین میره. شما نمیتونید روی حرف اونها حساب کنین. در موضع خودتون بایستید و اصرار داشته باشید که فقط بعد از اینکه درخواست های شما رو برآورده کردن، به درخواستشون پاسخ میدید.در این مورد تسلیم نشید.

مشاور و روانشناس برای درمان شخصیت خودشیفته

افراد مبتلا به خودشیفتگی اغلب مشکل رو نمیبینن در نتیجه، بعیده که به دنبال مشاوره حرفه ای باشن. اما خودشیفته ها اغلب اختلالات دیگه ای مثل سوء مصرف مواد یا سایر اختلالات سلامت روان یا شخصیت رو دارن. داشتن یک اختلال دیگه ممکنه اونها رو وادار به کمک گرفتن کنه. میتونید بهشون پیشنهاد بدین از مشاور و روانشناس کمک بگیرن، اما نمیتونید مجبورشون کنید،یادتون باشه این وظیفه ی شما نیست و رفتار بد یا توهین آمیز اونها رو توجیه نمیکنه.زمانی که برخورد منظم با فرد خودشیفته داشته باشید میتونه بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بذاره. اگر علائم اضطراب، افسردگی یا بیماری های جسمی غیر قابل توضیح دارین ، نیازی به تنهایی نیست با خانواده و دوستانتون در تماس باشید و از درمانگران و مشاوران کمک بگیرید.
خوبه که بدونید افراد خودشیفته واقعا خودشون رو دوست ندارن اونها فقط تلاش میکنن به شما بگن خودشون رو دوست دارن.خودشیفته ها از درون احساس بی ارزشی میکنن و تو تله بی ارزشی گرفتارن.خودشیفته آدمیه که با خرید کردن با لایک شدن ودیده شدن … احساس ارزشمندی پیدا میکنه . اون در اوج احساس بی ارزشی و برای جبران این بی ارزشی تله استحقاق و نشونه های خودشیفتگی رو بروز میده .خبر خوب اینه که با شناخت این تله ها و راههای مقابله با اون ها میشه دریچه جدیدی به روی زندگی باز کرد . گروه روانشناسی زیما با برگزاری کارگاه تله های زندگی و کمک مشاوران و روانشناسان حرفه ای برای تجربه زندگیه بهتر در کنار شماست. شما میتونید برای ارتباط و رزرو وقت و شرکت در کارگاه تله های زندگی به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

2 Comments

  1. مژگان

    ممنونم از مطلب و برسى و تحليل رفتار افراد خودشيفته .مانا باشيد.

    Reply
Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.