“همه در محل کار روزهای خوب و بد دارند، اما زمانی که یک کارمند روزهای بد زیادی داشته باشد، ممکن است شروع به برنامه ریزی برای ترک محل کار کند. قطعا جای تعجب دارد اگر یکی از کارمندهای قدیمی و با سابقه شما که به نظر میآمد از کارش راضی است اعلام کند محل کارش را برای همیشه ترک خواهد کرد. قطعا او انگیزه های زیاد و غیر قابل اجتنابی داشته است. حتی وفادارترین عضو تیم شما نقاط شکستی دارد که باعث میشود به دنبال شغل جدید بگردد.
رقابت برای استعدادیابی همیشه وجود دارد و شما علاوه بر از دست دادن یک کارمند خوب هزینه ی آن را نیز میپردازید.
طبق مطالعات انجام شده زمانی که کارمندی محیط کار را ترک میکند، بهطور متوسط معادل 6 تا 9 ماه حقوق کارمند سابق شما صرف هزینههای استخدام، زمان لازم برای آموزش یک کارمند جدید و بهرهوری از دست رفته در این بین خواهد شد.
این فقط درمورد یک کارمند است. بدترین اتفاق زمانی است که کارمندان به صورت دسته جمعی محل کار را ترک میکنند، این به آن معنی است که شما بیش از یک فرد خوب را در یک زمان از دست میدهید.
دلایلی که منجر به ترک مجموعه می شوند
کارکنان محل کار را ترک نمیکنند بلکه مدیران بد را ترک میکنند! به عنوان یک مدیر، شما این قدرت را دارید که از بسیاری از این ضررها به تیمتان جلوگیری کنید. اگر سخت تلاش کرده اید تا بهترین افراد ممکن برای رقابت با رقبا را در تیم خود داشته باشد؛ نیاز به گفتن نیست که نمیخواهید آنها را به دلیل موقعیت هایی که میتوانید از آن جلوگیری کنید، از دست بدهید. دلایل زیادی وجود دارد که کارمندان خوب شرکت شما را ترک میکنند. پیشگیری از برخی دشوارتر است. اما، همیشه راهی وجود دارد که میتوانید انجام دهید.
به همین دلیل، ما فقط دلایل ترک شغل را بررسی نمیکنیم، بلکه به شما نشان میدهیم چگونه یک کارمند خوب را از ترک محل کار دور نگه دارید.
عدم پیگیری تعهداتتان
عدم اجرای تعهداتتان در قبال تیم به سرعت باعث ایجاد نارضایتی میشود. این نارضایتی منجر به شکایت در میان اعضای تیم پشت سر شما و ایجاد حس ناامیدی و بی اعتمادی زیادی میشود که میتواند بهره وری تیم شما را تحت تأثیر قرار دهد.به محض اینکه تیم شما اطمینان حاصل کند که شما اهمیت نمیدهید، اعتماد شروع به از بین رفتن میکند و در نهایت، باعث میشود که کلا از شما دست بکشند. وقتی این اتفاق بیفتد، شما چیزی بیش از بهره وری را از دست میدهید.
راهکار چیست؟
از یک لیست وظایف یا سیستم دیگری برای پیگیری تعهدات خود در قبال کارکنان استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز فراموش یا رها نخواهد شد. همینطور، اگر مساله ای وجود دارد که مانع از پیگیری شما میشود و خارج از کنترل شما است، با تیم خود شفاف باشید و به آنها توضیح دهید و مشخص کنید چرا نتوانستید تعهد خود را انجام دهید.
گاهی اوقات اتفاقاتی روی میدهد که دور از انتظار شما است و میتواند مانع انجام تعهد شما نسبت به کارکنانتان شود. آخرین کاری که باید انجام دهید این است طوری رفتار کنید که انگار اتفاقی نیفتاده در عوض، تا جایی که میتوانید مستقیماً و شفاف با آن روبرو شوید. خواه به دلیل بحران در شرکت، مسائل شخصی یا بدتر از آن، حتی اگر با مرگ یکی از عزیزان دست و پنجه نرم میکنید. ممکن است برای اولین بار توضیح دادن آنچه در جریان است سخت باشد، اما زمانی که این کار را انجام دادید، کارمندان متوجه خواهند شد و از شما حمایت خواهند کرد، همان کاری که شما برای آنها انجام میدهید.
شما و کارمندانتان جلسهی دونفره ندارید
اگر با تیم خود زمانهای گفتگوی دو نفره ندارید، نمیدانید آنها واقعاً به چه فکر میکنند. این جلسات فرصت بزرگی برای داشتن یک خط ارتباط خصوصی با هر یک از اعضای تیم شما است.
آیا بین اعضای تیم مشکلی وجود دارد؟ آیا کسی احساس ناامیدی میکند؟ بدون زمان گفتگوی دو نفره، احتمالا هرگز نخواهید فهمید.
راهکار چیست؟
ممکن است فکر کنید که زمان کافی برای داشتن گفتگوهای دو نفره ندارید، اما چیزی که واقعاً برای آن وقت ندارید از دست دادن بهترین افراد خودتان است و اینکه مجبور شوید فرآیند استخدام را دوباره طی کنید و پرسنل از دست رفته را پوشش دهید. حداقل یک بار در ماه استفاده از جلسات دو نفره را شروع کنید میتوانید بر اساس سؤالاتی که در این جلسه میپرسید بسیاری از مشکلات را قبل از انفجار، برطرف کنید.
ایده های کارکنان را نادیده می گیرید
کارمندان شما سعی دارند چیزی به شما بگویند، واکنش شما بعد از شنیدن حرفهای آنها چیست؟ آیا آنها مشکلی را میبینند که شما نمیبینید؟ آیا آنها ایده هایی برای بهبود روش کار یا سیستم دارند؟ تیم شما یک معدن طلا از راههایی برای بهتر شدن شرکت و شادتر کردن تیم شما است. آنها میتوانند مسایل را از منظری متفاوت از شما ببینند. با این حال، بسیاری از مدیران این موضوع را نادیده میگیرند و افرادشان بیشتر و بیشتر از عدم تغییر در زمینههایی که برایشان مهم است، ناامید میشوند.
راهکار چیست؟
بخشی از زمان دو نفره خود را به پرسیدن سوالاتی در مورد بازخوردها و ایده هایی که برای بهبود شرکت، تیم و محیط کاری دارند اختصاص دهید.
مشکل اصلی در شرکت ما چیست؟
در مورد سبک مدیریت من چه چیزی را دوست دارید؟ چه چیزی را دوست نداری؟
در صورت امکان در مورد پیشنهاداتی که دریافت میکنید اقداماتی انجام دهید.توضیح دهید که چرا انجام برخی از این پیشنهادات ممکن است در حال حاضر امکان پذیر نباشد.ارتباطات کلید است. شما ممکن است از همه ی ایده های آنها استفاده نکنید، اما موضوع فقط این نیست. آنها میخواهند مطمئن شوند که شنیده میشوند.
مانند بزرگسالان با آنها رفتار نمی شود
اعتماد پایه و اساس هر رابطه خوب و محکم است و این شامل روابط کاری تیم شما نیز میشود. آیا به کارکنان خود اطمینان دارید؟ اگر نمیتوانید به آنها اعتماد کنید، ممکن است تیم مناسبی نداشته باشید یا زمان لازم را برای شناختن یکدیگر صرف نکرده باشید. کارمندان خوب، به خصوص آنهایی که مدت تصدی طولانی دارند، انتظار کمی شفافیت در مورد آنچه خارج از تیم میگذرد دارند. آنها میخواهند به کارشان اعتماد شود.اگر به طور مداوم با آنها مانند کودکانی رفتار شود که نمیتوان به آنها اعتماد کرد، در نهایت خسته میشوند و به شرکتی میروند که به آنها احترام میگذارد.
راهکار چیست:
اعتماد کنید، اما اول بررسی کنید.راهی برای سنجش اینکه چه زمانی و چقدر باید به افراد استقلال داد پیدا کنید و کارکنان را در قبال نتایجی که روی آن توافق کرده اید پاسخگو نگه دارید.اطلاعاتی که میخواهند بدانند به اشتراک بگذارید. اعتماد کنید ولی مطمئن شوید هر چیزی را که از آنها خواسته اید خصوصی نگه میدارند.
خدمات کارکنان را جبران نمی کنید
به کارمندتان کمتر از نرخ بازار پرداخت میکنید؟ آیا برخی از اعضای تیم شما در ارتقا گرفته و رشد کرده اند و به طور قابل توجهی از حقوق و پاداش خود بهتر عمل کرده اند؟ آیا یکی از اعضای تیم را به شهری گرانتر منتقل کردهاید، بدون اینکه حقوق او برای هزینههای زندگی را به درستی افزایش دهید؟هر یک از اینها، و همچنین نابرابری ها، میتواند منجر به نارضایتیهای زیادی شود. میتواند افراد را وسوسه کند که ارزش خود را در جای دیگری پیدا کنند و زمانی که آنها پیشنهادتی داشته باشند، دیگر دیر شده است.
راهکار چیست؟
برای مدیریت جبران خدمات افراد از قبل برنامه ریزی کنید،مخصوصاً برای افرادی که مسئولیت بیشتری بر عهده میگیرند.ممکن است بودجه شما کم باشد،اما اگر پیشرفتهای تدریجی انجام دهید، چند سال بعد از خواب بیدار نمیشوید و به دنبال هزینه بالایی برای تعدیل حقوق شخصی که یک پایش از در بیرون است، نمیگردید.
عدم تمجید،کار خوب را بشناسید و به آن پاداش دهید
کار خوب انجام شده توسط تیم خود را تشویق میکنید؟ آیا به طور خاص به آنها میگویید که چرا کار عالی بود؟ آیا به دنبال فرصت ها برای تمجید و قدردانی از کار آنها هستید ؟ اگر کار خوب را تشخیص ندهید، تیم شما انگیزه ای برای تکرار دوباره آن نخواهد داشت.
راهکار چیست؟
زمانی را برای شناسایی کارهای بزرگ اختصاص دهید. ستایش و تمجید رایگان است. اگر واقعاً عالی هستند، آنها را در مقابل همکاران خود تشویق کنید.زمانی برای گفتگو و بیان خواسته های خود اختصاص دهید، تا آنها دقیقا بدانند برای دریافت تمجید بیشتر چه کاری انجام دهند.
نگه داشتن کارمندان بد و سمی
هیچ چیز مانند کار کردن با کارمندان خوب کارمندان خوب را ناامید نمیکند.اعضای بد تیم کار را برای بقیه سختتر میکنند، به طور کلی پیشرفت را کاهش میدهند و کیفیت کار تیمی را پایین بیاورید.اعضای بد تیم میتوانند به سرعت یک محیط کاری قوی را به محیطی سمی تبدیل کنند یا با کار ضعیف خود یا به دلیل واکنش منفی تیم به آنها.
به هر حال، اگر آنها با رفتار و عملکرد ضعیف خود اجازه دارند در تیم بمانند، چرا دیگری باید اینقدر تلاش کند تا کار را بخوبی انجام دهد؟
کارمندان سمی با کارکرد خوب نه تنها در درازمدت نسبت به یک کارمند متوسط عملکرد ضعیفتری دارند،بلکه کل تیم را با خود پایین میکشند.یک کارمندان خوب بعد از مدتی دیگر طاقت ندارند و با دیدن اینکه ظاهراً برای شما مشکلی ندارد که یک احمق دور و برتان باشد، تصمیم میگیرند که بروند.
راهکار چیست؟
یا کارکنان بد را به طور کامل اخراج کنید یا سعی کنید آنها به سمت خود برگردانید.اگر آنها را اخراج کنید، تیم شما نفس راحتی میکشد و خواهید دید که تیم شما بدون آنها کارآمدتر است.با این حال قبلاً اشاره کردیم که برای تعویض آنها حدود 6-9 ماه حقوق کارمند هزینه دارد.در بیشتر موارد، تلاش برای بازگرداندن آن کارمند به جای اخراج فوری او مقرون به صرفه تر است.اغلب کارمندان بد، هنوز هم افراد خوبی هستند، اما اتفاقی در حال رخ دادن است. فقط به فشار در جهت درست نیاز دارند.
اما در مورد کارکنان سمی از شر آنها خلاص شوید،سعی نکنید آنها را به کار برگردانید.حتی اگر آن کارمند عملکرد بالایی داشته باشد، به دلیل تأثیر منفی که بر سایر اعضای تیم میگذارد، همچنان حضور او کاملاً منفی است.کارکنان سمی یا باید راه خود را اصلاح کنند، یا بروند،آنها را رها کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.
کارشان با اهدافشان همسو نیست
از اهداف اعضای تیم خود چیزی میدانید؟ آیا حداقل برخی از کارها آنها را در راستای تحقق اهدافشان قرار میدهد؟ آیا کارکنان شما رشد میکنند؟اگر یک کارمند به اهداف خود نرسد، احساس خفقان میکند و از کار خود خسته میشود.هنگامی که شغل یک فرد به او کمک نمیکند تا به اهداف خود برسد، انگیزه پیدا میکنند تا به دنبال شغل دیگری باشد. وشما دانشی را که در شرکت شما کسب کرده اند و کارمندی مشتاق یادگیری و رشد را از دست میدهید.
راهکار چیست؟
در مورد اهداف کارمندان رو در رو صحبت کنید و روی اجرای برنامه ای برای رشد حرفه ای آنها کار کنید.تلاش کنید تا بخشهایی از کارشان را با این اهداف هماهنگ کنید و آنها احساس کنند برنامهای برای کمک به آنها در بازه زمانی مشخص وجود دارد.اگر آنها احساس پیشرفت کنند، حتی اگر این پیشرفت کند باشد، بسیار با انگیزهترو درگیرتر خواهند شد و به احتمال زیاد در کنار شما خواهند ماند.
آنها را در مقابل همکاران خود شرمنده کرده اید
این کار ممکن است یک رفتار سمی آشکار به نظر برسد که شما قصد ندارید هرگز در شرکت خود انجام دهید و اجازه نمیدهید دیگران هم این گونه برخورد کنند، اما ممکن است بدون اینکه متوجه شده باشید وناخواسته این اتفاق افتاده باشد.این امر به ویژه زمانی صادق است که با افرادی با فرهنگ ها و پیشینه های متفاوت از خودتان کار میکنید. صرف نظر از اینکه، ممکنه به خودی خود دلیلی برای استعفای یک کارمند نباشد (همانطور که بسیاری از نکات موجود در این مقاله اینطور نیستند)، اما اگر مسائل دیگری وجود داشته باشد، به راحتی میتواند کارکنان را به سمت این تصمیم سوق دهد.
راهکار چیست؟
مطمئن شوید که هرگز چنین کاری را انجام ندهید. با این حال، به عنوان یک مدیر، مهم است که هر کسی که این کار را انجام میدهد، متوقف کنید.کیفیت فرهنگ شرکت شما از شما شروع میشود، بنابراین باید مطمئن شوید که اگر این رفتار مشاهده شد، فوراً متوقف شود.
اگر با تیم خود مانند بزرگسالانه رفتار میکنید، خجالت زده کردن همکارتان رفتاری کودکانه است که نباید آن را تحمل کنید. اگر این اتفاق افتاد، عذرخواهی کنید، توضیح دهید که قصد شما شرمسار کردن کارمندتان نبوده و مطمئن شوید که این اتفاق دیگر تکرار نمیشود.
عدم پیشرفت منظم
احساس پیشرفت برای رضایت کارکنان بسیار مهم است. باید احساس کنند که در کار خود پیشرفت میکنند و کار آنها برای شرکت اهمیت دارد.محققان دریافتند که احساس پیشرفت هر روز “اصل پیشرفت”،بزرگترین عامل شادی در کار است.هیچ چیز برای یک کارمند عالی ویرانگرتر از فرسودگی نیست. تواناییهای کارکنان برای تبدیل شدن به یک عضو سازنده و ماهر تیم را از بین میبرد و به آرامی باعث میشود که احساس کنند حضورشان در محل کار بیمعنی است.
راهکار چیست؟
اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم پروژه هایی دارند که به قطعات کوچک تقسیم شده تا بتوانند به طور منظم در آنها پیشرفت کنند.اهداف خود را با آنها چک کنید تا مطمئن شوید که آنها هم احساس پیشرفت دارند.اینجاست که ستایش و قدردانی شما، دوباره، میتواند قدرتمند باشد. هرچه بیشتر به پیشرفت آنها توجه کنید، بیشتر به ایجاد احساسات در ذهن آنها کمک خواهید کرد و آنها نسبت به کارشان احساس بهتری خواهند داشت.این امر به ویژه در پروژه های بزرگ مهم است. چند نقطه عطف در طول راه میتواند آنها را در مسیر درست نگه دارد.
کلام آخر
کارمندان خوب به دلایل زیادی که شما بر آنها تأثیر دارید،کار را ترک میکنند. همه ی اینها درسهای سختی است که پیش روی مدیران کارآمد و موفق قرار دارد.خبر خوب این است که معمولا افراد به بیش از یک دلیل برای ترک محل کارشان نیاز دارند. اما، اگر چندین مورد از این موارد را در مجموعه تحت مدیریت خود داشته باشید، ضرر آن به شرکت شما خواهد رسید.اگر فعالانه به دنبال بهبود و رفع مشکلات هستید، به احتمال زیاد متوجه چندین مورد از این مشکلات خواهید شد.
بهترین کار این است که یکی یکی روی آنها کار کنید و با قبول مسئولیت به عنوان رهبر تیم در قبال تأثیر این مسائل شروع کنید و خود را وقف ایجاد تغییرات لازم کنید. شما میتونید با کمک گرفتن از مشاوران حرفه ای در زیما برای پرداختن به هر مشکل و استفاده از تاکتیکهای مناسب،مسایلی که باعث ترک کارکنان خوب شما شده است پیدا کرده و حل کنید. برای ارتباط و رزرو وقت به بخش تماس با ما مراجعه کنید. حال که این مطلب برای شما جذاب بوده، زیما به شما پیشنهاد میکند مطالب مربوط به روانشناسی کسب و کار و روانشناسی صنعتی و سازمانی را نیز مطالعه کنید.
0 Comments