چند توصیه برای داشتن احساس بهتر بعد از جدایی

by | شهریور 8, 1401 | رابطه زن و مرد | 2 comments

بعد از جدایی! اکثر ما در مقطعی از زندگی در این شرایط بودیم. اون روزهای تاریک و وحشتناکِ بعد از پایان یک رابطه، تنها کاری که می‌خوای انجام بدی اینه که از رختخواب بیرون نیای، پتو رو روی سرت بکشی…

فرقی نمی‌کنه تو رو رها کرده باشن یا به خواست خودت از رابطه خارج شدی، جدایی هرگز آسون نیست. اگر تو هم مثل اکثر مردم باشی، احتمالاً با جدایی‌ها به روش سالمی برخورد نمی‌کنی. شاید برای رهایی از غم بعد از جدایی، خودت رو در خوردن نوشیدنی و غذا غرق کنی. شاید نتونی از سرزنش خودت دست برداری. مکانیسم مقابله‌ای فعلی تو هرچی که هست، احتمالاً از خودت می‌پرسی راه بهتری برای عبور از این درد و شکستگی قلبم وجود داره یا نه؟

بعد از جدایی طبیعیه که احساس عصبانیت، غمگینی، تلخی، اضطراب و دل شکستگی کنید

چطور با درد جدایی بهتر کنار بیایم؟

احساسات خودت رو بپذیر

درسته که می‌خوای احساس بهتری داشته باشی، اما نیازی نیست وجود احساسات خودت رو انکار کنی. بخشی از این روند بهبودی اینه که احساس خودت رو بپذیری و به خودت اجازه بدی غمگین باشی. به‌خصوص اگر مدت طولانی در رابطه بودی، حتی اگر اون رابطه مملو از مشکلات باشه بعد از جدایی ممکنه احساس کنی بخشی از وجودت رو گم کردی.

زمان و مکانی برای گریه کردن به خودت بده. گریه باعث بهبود خلق و خوت میشه و باعث میشه در طولانی مدت احساس بهتری داشته باشی. نباید در این مرحله گیر کنی. چند روز یا یک هفته، باید به خودت اجازه بدی اتفاقات رو پردازش کنی، و بعدش زمان اینه که خودت رو جمع کنی و روی ادامه زندگی تمرکز کنی. گریه کردن برای روزهای طولانی میتونه روند بهبودت رو معکوس کنه. اگر نمی‌تونی گریه‌ات رو متوقف کنی و احساس افسردگی داری بعد از این مدت با مشاوران زیما صحبت کن.

خاطرات و یادآورهای رابطه سابقت رو حذف کن

یکی از مهمترین کارها بعد از جدایی اینه که خونه‌ات رو از خاطرات یاداور رابطه قبلی پاک کنی. اگه هنوز عکس همسر سابقت روی میزه یا با پیراهن قدیمیش بخوابی، بهبودی و جدایی برات سختتر میشه.

معنیش این نیست وسایل او رو آتش بزنی، تو کوچه بریزی، یا بفروشی! وسایل رو جعبه کن، در صورت تمایل هرچی مربوط به او هست بهش برگردون یا به خیریه بده. انتخاب با خودته! فقط به خودت لطف کن و وسایل رو از جلوی چشمت دور کن. حتی اگر درموردش کنجکاوی، پارتنر سابقت رو از شبکه‌های اجتماعیت حذف کن. ممکنه دیدن تصاویر دو نفره، دیدن پارتنرت با یک فرد جدید برات دردناک باشه پس در اسرع وقت انفالوش کن یا حتی اگر لازمه بلاکش کن. هرچه ارتباط کمتری داشته باشید، ادامه کار برات راحتر میشه.

یک نامه برای پارتنر سابقت بنویس و پرونده این ارتباط رو ببند

یکی از شیوه‌های پایان ارتباط اینه که یک نامه به همسر- پارتنر و یارت بنویسی. و در اون تمام چیزهایی که فرصت گفتنش رو نداشتی بیان کنی، فقط نامه رو ارسال نکن! این فرایند، اجازه میده احساساتت رو روی کاغذ بریزی، و رابطه رو ببندی. نه اینکه امیدوار بشی یا احساس خاصی داشته باشی. یا نامه‌ای احساسی ارسال کنی و بعد پشیمون بشی. یا زمان زیادی فکر کنی نامه رو خونده یا نه؟ اگر نیاز داری کسی نامه رو بخونه از یک دوست مورد اعتماد یا مشاورت درخواست کن.

لیستی از عیوب یار و همسر سابقت تهیه کن

بعد از جدایی، مردم به جای اینکه به پارتنر سابقشون رو همون‌طور که بود به خاطر بیارن، فقط ویژگی‌های خوب او رو به خاطر میارن.

اگر می‌خوای درست ادامه بدی، باید به خودت یاداوری کنی، چرا شما دو نفر مناسب هم نیستید. چیزهایی که در مورد اون آزارت میداد، یادداشت کن. مثلاً خیانت کرد، علاقه‌ای به صحبت در مورد آینده نداشت…به خودت یادآوری کن چرا بهترِ باهم نباشید.

مراقب خودت باش

کلید احساس بهتر شدن بعد از جدایی مراقبت و مهربانی با خودته. درست غذا بخور. ورزش منظم داشته باش. خواب کافی، ماساژ، مانیکور یا هرکاری که روحیت رو بهتر میکنه انجام بده. فقط از هرگونه تغییر شدید در ظاهرت خودداری کن. کوتاه کردن موها، رنگهای عجیب و غریب مو، تتو… گزینه خوبی نیست. کارهایی انجام بده که دایمی و غیرقابل برگشت نباشه تا بعداً احساس پشیمونی نکنی.

شرکت در کلاس یوگا و ذهن آگاهی و خودآگاهی، خوندن یک کتاب خوب و سفارش غذای مورد علاقت، خرید کردن برای خودت گزینه‌های بهتری هستن، چیزهایی که باعث شادیت میشن.

مقاله مراقبت از خود بعد از جدایی رو در بخش مقالات زیما دنبال کن.

2 Comments

  1. مژگان

    بنظر من تمام اين راه حل ها كمك ميكنه زودتر به پذيرش برسيم.خصوصا بلاك كردن و نامه نوشتن و مديتيشن . ممنون از مطلب مفيد و زحماتتون

    Reply
Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.