6 راه برای اینکه احساس بهتری در مورد شغل تون داشته باشید

by | خرداد 22, 1401 | زنان, کسب و کار, مردان | 0 comments

رفتن به سرکار با استرس و ترس می‌تونه آسیب جدی به شادی و رفاه شما وارد کنه. حتی کسایی که عاشق شغل‌شون هستن، گاهی از جنبه‌هایی از کارشون خسته، ناامید یا ناراضی میشن. حتی ممکنه افراد فرسودگی شغلی یا نارضایتی از فرهنگ کاری رو تجربه کنن. اگر از شغلتون ناراضی هستید چه کاری می‌تونین انجام بدید؟ اولین راهی که به فکر همه میرسه، تغییر شغل هست، اما همیشه گزینه‌ی بهتری هم وجود داره.

خوشبختانه، راه‌هایی وجود داره که می‌تونید با انجام اونها احساس بهتری نسبت به شغلتون داشته باشید.

روی موارد مثبت تمرکز کنید

حتی اگر جنبه‌هایی از شغلتون ذهن شما رو آزار میده، با تمرکز روی کارهایی که دوست دارید، می‌تونید احساس بهتری نسبت به شغلتون پیدا کنید.

  • از انجام چه کارهای بیشتر لذت می‌برید؟
  • آیا کار خاصی وجود داره که آرزو کنید بتونید بیشتر انجامش بدید؟
  • از شغلتون چه چیزی یاد می‌گیرید؟

احتمالا بتونید حداقل به چند چیز که در مورد شغلتون دوست دارید فکر کنید و از اونها به عنوان نقطه پرش برای رشد حرفه‌ای استفاده کنید. 

اگر نوع خاصی از وظایف وجود داره که انجامشون بیشتر از سایر کارها براتون لذت بخشه، از کارفرما بپرسید که آیا می‌تونید مسئولیت‌های بیشتری در اون زمینه خاص به عهده بگیرید.

چالش‌های جدید هم می‌تونن راهی برای جذاب‌تر کردن شغل شما باشن و برای شما این امکان رو فراهم می‌کنن که خودتون رو به سمت یادگیری چیزهای جدید سوق بدید.

حتی اگر شغل فعلی‌تون کاری نباشه که بخواید برای همیشه انجام بدهید، باز هم می‌تونه فرصتی برای یادگیری، رشد و کشف سایر مسیرهای شغلی باشه.

روزتون رو با حال و هوای خوب شروع کنید

تحقیقات نشان میده که کارکنانی که روزشون رو با روحیه خوب شروع می‌کنن، در طول روز سازنده‌تر و مثبت‌تر عمل می‌کنن. اگر روزتون رو با ترس از کار یا با ترش رویی شروع می‌کنید، احتمال اینکه بقیه روزتون هم بهتر پیش نره، خیلی زیاده.

حتی اگر نمی‌تونید بعضی از جنبه‌های شغلتون رو تغییر بدید، می‌تونید هر روز صبحتون رو به نوعی برنامه ریزی کنید که بدونید منتظر چه چیزی هستید.

  • در راه رفتن به محل کار به پادکست مورد علاقه تون رو گوش بدید.
  • حداقل چند دقیقه رو بیرون از خونه در هوای تازه سپری کنید.
  • در مسیر از نوشیدنی مورد علاقتون مثل یک فنجان قهوه یا چای لذت ببرید.

 داشتن یک مراسم صبحگاهی می‌تونه باعث احساس بهتر، آرامش بدن و ذهن شما قبل از شروع روز کاری باشه.

از منفی نگری بپرهیزید

حتی اگر از نوع کارتون لذت می‌برید، حضور در محل کار سمی‌ می‌تونه احساس ناراحتی و اضطراب در شما ایجاد کنه. ممکنه تغییر فرهنگ شرکت برای شما امکان پذیر نباشه، اما راههایی وجود داره که محیط کاریتون به مکان مثبت‌تری تبدیل بشه. برخی از کارهایی که می‌تونید انجام بدید:

  • از شایعات محل کار دوری کنید.
  • به جای رقابت با همکاران، روی کمک به اونها تمرکز کنید.
  • سعی کنید مکالمه های منفی رو تغییر مسیر بدید.
  • به جای شکایت، روی حل مشکلات کار کنید.

اگر متوجه شدید که افراد خاصی سعی دارند شما رو پایین بکشند یا شما رو وادار به رفتارهای سمی‌ می‌کنند، تمام تلاشتون رو انجام بدید تا از اونها فاصله بگیرید.

هر جا که میتونید تغییر ایجاد کنید

اگر وظایفی که هر روز روی اونها کار می‌کنید با شخصیت و ترجیحات شما مطابقت نداشته باشه، سخته از شغلتون راضی باشید. مثلا، اگر شما شخصیتی دارید که کارهای مستقل و تک نفره رو بهتر انجام میدید و از شما خواسته بشه همیشه در کار گروهی مشارکت کنید، می‌تونه براتون احساس ناامیدی ایجاد کنه.

تحقیقات نشون داده وقتی بین یک فرد و شغلش ناهماهنگی وجود داره، احتمال فرسودگی شغلی بیشتر میشه.

در حالی که ممکنه نتونید ماهیت شغلتون و تغییر بدین، می‌تونید دنبال راه‌هایی باشید تا شغلتون رو با ترجیحاتتون هماهنگ کنید. به عنوان مثال، اگر معمولاً به تنهایی کار می‌کنید اما با تعامل اجتماعی حال بهتری دارید، به دنبال راه‌هایی برای کار روی پروژه‌های گروهی باشید یا فضای کاریتون رو به مکانی منتقل کنید که در اونجا فرصت بیشتری برای صحبت با دیگران داشته باشید.

این راه حل‌ها می‌تونن فرسودگی شغلی رو به حداقل برسونن و رفاه، انگیزه و لذت شما را از شغلتون افزایش بدند.

فضای کاریتون رو شخصی سازی کنید.

اینکه بتونید فضای کاریتون رو شخصی سازی کنید می‌تونه تأثیر روانی مثبتی داشته باشه. حتی ایجاد تغییرات کوچک هم میتونه به شما کمک کنه احساس بهتری نسبت به فضایی که بیشتر روزتون رو در اونجا سپری می‌کنید داشته باشید.

تحقیقات نشون میده که افرادی که در مکان‌های اداری باز کار می‌کنند انگیزه کمتری دارند، سطح استرس افزایش پیدا می‌کنه و تمرکز روی کار و بهره‌وری پایین میاد. نبود حریم خصوصی، افزایش حواس‌پرتی‌ و سطوح بالای سر و صدا به این معناست که کارمندان انرژی بیشتری رو به جای تمرکز بر روی کار به مدیریت این استرس‌ها اختصاص میدن.

ایجاد تغییرات کوچک در فضای کار می‌تونه به شما کمک کنه احساس بهتری نسبت به شغلتون داشته باشید. مهم نیست در کجا کار می‌کنید، مهمه که:

  • یک محل کار ایمن و ارگونومیک (استفاده از ابزار و لوازمی‌که به حفظ سلامت فيزيکي بدن هنگام کار می‌‍پردازه)
  • نورپردازی خوب
  • دمای مناسب اتاق

برای کسانی که در دفتر خانگی کار می‌کنند و گزینه‌ها محدود به بودجه شماست پیشنهاد میشه محل کارتون رو با چیزهایی پر کنید که به شما الهام و انگیزه میدن.

اگر در فضاهایی کار می‌کنید که کمتر قابل تغییرند، مثل خرده فروشی یا انبار و گزینه‌های شما محدودترند، تغییرات کوچیک مثل نگهداری وسایل شخصی در کمد یا در محل استراحت کارکنان میتونه باعث آرامش و کاهش استرس در طول کار بشه.

روی راحتی، حرفه ای، بی نظم و کاربردی بودن فضای کاریتون تمرکز کنید. 

در شغلتون معنا پیدا کنید.

یکی از راه‌هایی که باعث میشه در مورد شغلتون احساس بهتری داشته باشید، اینه که به دنبال راهی باشید که نتیجه ی تلاش‌هاتون تفاوتی ایجاد کنه. تحقیقات نشون دادن افرادی که احساس می‌کنن کارشون معناداره، در شغلشون درگیرتر و سازنده‌تر هستن.

راه هایی که می‌توانید در شغلتون معنی پیدا کنید :

  • ایجاد روابط مثبت با همکاران و مشتریان
  • تمرکز روی دلایلی که باعث می‌شه کار کنید، مانند تأمین مخارج خانواده و پس‌انداز برای آینده
  • فکر کردن به راه هایی که شغل شما به نفع جامعه شما باشه

موقع پیدا کردن معنا در شغلتون نباید احساس کنید در حال تغییر دنیا هستید. یافتن راهی برای کمک به خانواده یا جامعه به نحوی که احساس رضایت و هدف را در شما ایجاد کنه، می‌تونه معنای کار شما باشه.

حرف آخر

در آخر اگر ترک شغل فعلیتون در حال حاضر یک گزینه نیست، کار کردن با همکارای شایعه‌پراکن یا محیط کار سمی‌ شغلتون رو براتون آزاردهنده کرده و راهی برای تغییر اون پیدا نمی‌کنید، می‌تونید نحوه واکنشتون رو به این موقعیت‌ها کنترل کنید.  گشتن به دنبال راه‌هایی که احساس بهتری در مورد شغلتون ایجاد می‌کنن هم می‌تونه به شما کمک کنه احساس شادی، سلامت و رضایت بیشتری داشته باشید. البته استفاده از مشاوره فردی هم می‌تونه خیلی کمکتون کنه!

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.