چطور بالغ‌تر باشیم؟

by | شهریور 15, 1401 | خودشناسی | 2 comments

رفتار بالغانه چیست؟ چطور میتوانیم بالغ تر باشیم؟ تعریف بلوغ چیست؟ بسیاری از افراد، بلوغ را به معنای داشتن خرد و قضاوت خوب تعریف میکنند. طبق تعریف انجمن روانشناسان آمریکا: افرادی که بالغ هستند میتوانند احساسات خود را کنترل کنند، به موقعیت‌ها واکنش مناسب نشان بدهند و در برخورد با دیگران مثل یک بزرگسال رفتار کنند.

افراد بالغ چه ویژگی هایی دارند؟ چگونه میتوانیم فرد بالغتری باشیم؟

به تعهدات خود پایبند باشید: به تعهداتی که در قبال دیگران دارید عمل کنید، دمدمی مزاج و غیرقابل اعتماد نباشید.

خودکنترلیتان را توسعه بدهید: تلاش کنید به جای اینکه اجازه بدهید احساساتتان شما را کنترل کنند، شما آنها را کنترل کنید. قبل از انجام هر کاری، مکث کنید و در مورد آنچه احساساتتان به شما میگویند، فکر کنید. اطمینان حاصل کنید که اقداماتتان همیشه با ارزشهایتان همسو هستند، نه احساسی که در لحظه دارید.

متواضع باشید: به جای اینکه ادعا کنید همه چیز را می‌دانید، محدودیت‌های دانش خود را بشناسید، متواضع بمانیذ و برای یادگیری بیشتر، تلاش کنید فراموش نکنید که ندانستن عیب نیست ولی ادعای دانستن در عین ندانستن هم زیاد بی عیب نیست.

برای خودکفایی تلاش کنید: یاد بگیرید از خودتان مراقبت کنید، این مراقبت، شامل زندگی مستقل، شغل، یا تامین مالی خودتان است.

اندیشمندانه تصمیم بگیرید: قبل از تصمیم گیری فکر کنید و در صورت نیاز از دیگران مشاوره بخواهید و نظر آنها را بپرسید.

اهداف خود را مشخص کنید: در مورد چیزی که میخواهید به دست بیاورید، آگاه باشید. زمانی که اهدافتان را مشخص کردید، آنها را به بخش‌ها و گام‌های کوچک تقسیم کنید تا بتوانید برای دستیابی به آنها برنامه‌ریزی کنید.

متمرکز بمانید: یاد بگیرید هر جا که لازم بود، رضایت و لذت را به تاخیر بیندازید، اهداف بلند مدت را به لذتهای کوتاه مدت اولویت بدهید و از رسیدن به آنها ناامید نشوید! یکی از راه‌هایی که میتوانیم بالغ‌تر باشیم، تمرین توانایی خویشتن‌داری در موقعیت‌های هیجان‌انگیز، احساسی و مخاطره‌آمیز است.

پیگیر باشید: برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید! وقتی شرایط سخت میشود، وقتی موانع غیرمنتظره‌ای پیش می آید، یا اگر پیشرفتتان به تعویق افتاد، ناامید نشوید.

نقطه تعادل مناسب را پیدا کنید: حفظ تعادل بین نیازهای خود در مقابل نیازهای دیگران مهم است. نباید صرفاً به خودتان فکر کنید، یا منحصراً به نیازهای اطرافیانتان پاسخ بدهید، به طوری که از خودتان غافل شوید. یک فرد بالغ، حد و مرز فداکاری برای دیگران و پاسخ به نیازهای خود را به خوبی میشناسد.

به دیگران احترام بگذارید: یاد بگیرید به دیدگاههای متفاوت دیگران احترام بگذارید و با آنها محترمانه رفتار کنید.

در صورت امکان، یک روال و روتین معمولی را طراحی و حفظ کنید: یک روتین سالم و پایدار بسازید. این روتین میتواند شامل کار- مدرسه و دانشگاه- رژیم غذایی سالم- سرگرمی‌های خلاقانه و فعال و … باشد.

اشتباه خود را بپذیرید: مسئولیت اعمال خود را بپذیرید. سعی نکنید دیگران را بخاطر شرایط خودتان سرزنش کنید. اشتباهات خود را قبول کنید و برای اصلاح آنها تلاش کنید.

عادتهای غیر مفید را رها کنید: عادتهایی که برایتان مفید نیستند و به توسعه فردی شما کمک نمیکنند را رها کنید. البته این امر، فقط مختص عادتها نیست. در کل مواردی مانند، عادتها، فرایندهای فکری، روابط یا فعالیت‌های مختلف را شامل میشود.

بالغ‌تر باشیم. ویژگی‌هایی کمک میکنه بالغانه رفتار کنیم
بالغتر باشیم

شکرگزار باشید: شکرگزاری و سپاسگزاری برای داشته های بزرگ و کوچکی که در زندگی برایتان ارزش دارند را فراموش نکنید؛ این کار شما را پخته تر میکند و به شما آرامش میدهد.

بالغ بودن چه سودی دارد؟

  • روابط بهتر: وقتی که بالغ‌تر باشیم، روابط ما رو به بهبود میرود. مشاجرات کمتری تجربه خواهیم کرد. و با افراد ارتباطات عمیق‌تری داریم.
  • ثبات بیشتر: با مهارت تصمیم‌گیری بهتر، ثبات بیشتری در حوزه‌های مختلف زندگی، از جمله کار، دوستی، و روابط عاشقانه حاصل میشود.
  • تضاد کمتر: چیزهای کوچکی که قبلا ما را آزار میداد، کمتر ما را اذیت میکنند و مواردی که واقعاً اهمیتی ندارند نمی‌توانند نگرانمان کنند.

مشکلات نابالغ بودن چه هستند؟

  • تسلیم شدن در برابر تکانه‌ها: فراد نابالغ معمولاً در برابر تکانه‌های خود مشکل دارند. برای مثال: ممکن است بخواهند در یک امتحان موفق باشند، ولی نمی‌توانند در برابر تمایل به انجام بازی ویدیویی مقاومت کنند به همین دلیل از دستیابی به اهداف خود باز می‌مانند.
  • چشم‌اندازهای بزرگتر را از دست میدهند: افراد نابالغ معمولاً درگیر جزئیات کوچک و بی‌اهمیت یا مشکلاتی میشوند که انرژی آنها را مصرف میکند و توانایی رسیدن به اهداف را مختل میکند.
  • اجتناب از مسئولیت: افراد نابالغ معمولاً از مسئولیت اجتناب می‌کنند و همین امر باعث میشوند زمان طولانی‌تری به دیگران وابسته باشند. یکی از دلایل وابستگی به دیگران، طرحواره وابستگی است.

کلام آخر روانشناسی زیما

اینکه “بالغ‌تر باشیم” به این معنی نیست که همیشه جدی باشید، یا نباید خوش گذرانی کنید!! بلوغ به این معناست که تعیین کنید چه رفتاری برای هر موقعیتی مناسب است و چه رفتاری مناسب نیست. همان‌طور که بالغتر میشوید، بیشتر با نیازها، هویت خود و آنچه که واقعاً میخواهید داشته باشید، همسو تر میشوید.. توسعه فردی یکی از راههایی است که میتواند به بالغ شدن شما کمک کند. اگر فکر میکنید برای توسعه فردی به آموزش نیاز دارید، پکیج آموزشی توسعه فردی از پیله تا پروانه محصولی از گروه روانشناسی زیماست که میتواند در این زمینه همراه شما باشد.

https://www.instagram.com/ravanshenasi_zima/

2 Comments

  1. زهرا امیرابادی

    عالی بود

    Reply
Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *