طرحواره های ناسازگار اولیه / تله رها شدگی

by | خرداد 16, 1401 | طرحواره | 0 comments

طرحواره ناسازگار اولیه؟

طرحواره‌‌های ناسازگار با طرحواره‌های درمانی متفاوت هستند. طرحواره ناسازگار اولیه با کارها و رفتاری که خانواده‌ یا بچه های دیگه با ما انجام دادن شروع شد و به نوعی به ما آسیب رسوند. ممکنه رها شده باشیم ، مورد انتقاد قرار گرفته باشیم ، بیش از حد مورد حمایت قرار گرفته باشیم، مورد آزار عاطفی یا فیزیکی بوده باشیم ، طرد یا محروم شده باشیم. در نتیجه‌ی این اتفاقات طرحواره‌ توسعه پیدا کردن و نحوه نگرش ما به خودمون، دیگران و جهان روشکل دادن.

طرحواره های ناسازگار ممکنه از تجربیات اولیه کودکی ناشی بشن :

mick haupt cDjVQiBxiMc unsplash
تله رهاشدگی

 کودکی که نیازهای اصلیش برآورده نشده. یا نیازهای عاطفی اصلی مثل ایمنی و عشق، پرورش و توجه؛ پذیرش و ستایش؛ همدلی و درک؛ استقلال؛ محدودیت های واقع بینانه؛ اعتبارسنجی احساسات و نیازها ؛ سرگرمی، بازی و …

کودکانی که توسط والدینی بسیار سلطه گر، سختگیر و بد سرپرست یا شدیداً انتقادگر آسیب دیدن و صدای منفی یکی از والدین رو درونی کردن .

ممکنه طرحواره ها و تله ها به این دلیل به وجود بیان که والدین دایماً از روشهای تنبیهی و انتقادی در تربیت کودک استفاده کردن. یا خواسته های بیش از حد از کودک داشتن – یا اینکه کودک ببینه پدر و مادرش این کار را با خودشون میکنن . وقتی که بچه ها صدای تنبیهی، انتقادی یا درخواستی والدینشون رو درونی میکنن ، کودک با این طرحواره ها تبدیل به یک بزرگسال میشه.

آیا حمایت کردن زیاد بده؟

ممکنه فرزندی که چیزهای خوبی از خانواده دریافت کرده. کودکی که بیش از حد مورد حمایت قرار گرفت، بهش توجه زیادی شد یا بهش آزادی و استقلال دادن. بدون اینکه براش محدودیتی تعیین بشه  هم دچار این تله ها بشه .

طرحواره ها برای زنده موندن می جنگن . ما دیدگاهمونو نسبت به رویدادهای زندگی تحریف می کنیم تا اعتبار طرحواره هامونو حفظ کنیم. طرحواره ها ممکنه تا زمان مناسب غیر فعال بمونن . تله ها مثل سونامین و تا وقتی که زمین لرزه ای ایجاد نشده تا طرح واره شما رو تحریک کنه ، خاموش میمونن ولی وقتی که این لرزه ها شروع بشن شما به شیوه ای نامناسب توی اون موقعیت رفتار می کنین .

حالا که با مفهوم طرحواره و دلیل شکل گیری تله ها آشنا شدین با ما همرا بشید تا در این سری از مقالات روانشناسی زیما با تک تک این طرحواره ها به صورت جداگانه آشنا بشیم. راهی برای التیام زخمهای عمیقی که ناخواسته به روحمون وارد شد پیدا کنیم . طرحواره اولی که باهاش آشنا میشیم تله رها شدگیه .

تله رها شدگی

همه ما ممکنه گاهی به این فکر کنیم که شریک ،یار، همسر ، خانوادمون ممکنه ما را ترک کنن، ممکنه عزیزانمون رو در یک حادثه غم انگیز از دست بدیم، یا اینکه فکر کنیم دوستی ها پایدار نیستن ، میان و میرن.

  اگر طرحواره رهاشدگی داشته باشید این ترسها فراگیرتر و پایدارتر هستن.

ناخودآگاه توقع داریم که همه کسانی که دوست داریم ما رو ترک کنن یا از ما دور بشن. یا اینکه حتی اگر از نظر فیزیکی حضور دارن ، از نظر عاطفی در دسترس نباشن.

وقتی تله رها شدگی در روان شما فعاله برای افرادی که دوستشون دارید سخت میجنگین، چون نمی خواید از دستشون بدید. چه نیاز به زمان بیشتری در کار هم داشته باشین یا نه، نمیخواین اونها از شما دور بشن یا فاصله بگیرن. و همین مثل کنه چسبیدن باعث میشه آدمها خود به خود دور بشن. و با اولین نشانه های کوچیک طرد شدن ، حس خشم در شما ایجاد میشه . نیاز واقعی که پشت این طرحواره پنهون شده اینه که احساس می کنیم دلبستگی های عاطفی ما قابل اعتماد و مطمئن هستن و حس میکنیم از دست دادن افراد نزدیک به ما برامون غیر قابل تحمله .

چطوری بفهمیم که طرحواره رهاشدگی داریم یا نه؟

طرحواره ناسازگار اولیه
طرحواره های ناسازگار اولیه / تله رها شدگی 3

میخوای بدونی طرحواره رهاشدگی داری یا نه به این سوالات جواب بده:

  • بشیتر مواقع نگران از دست دادن شریک زندگی، فرزندان یا افراد نزدیکتون هستین؟
  • آیا اضطراب را تجربه می کنین یا دچار عصبانیت یا حسادت میشید وقتی که همسر- پارتنر یا شریک عاطفیتون  :
  •  وقتش رو با دوستان یا همکارانش می گذرونه ؟
  •  با غریبه ها یا افرادی که در گذشته با اونها در ارتباط بوده صحبت می کنه یا پیام میده؟
  •  بدون شما به تعطیلات یا سفرهای کاری میره؟
  •  دیرتر از حد انتظارتون به خونه میاد؟
  •  یا وقتی در مورد جذابیت یک دوست یا غریبه نظری میده ؟
  • آیا نگرانید که روابط نزدیکتون ممکنه هر زمانی به پایان برسن ؟
  • نگران این هستین که افراد غیرقابل اعتمادن و ممکنه به دلخواه از رابطه خارج بشن؟

اگر به اکثر این سوالات پاسخ منفی دادید ، بعید به نظر میرسه که تله رها شدگی داشته باشید. اگر اکثر پاسخ های شما مثبته و فکر می‌کنید طرحواره رها شدگی در مورد شما صدق می‌کنه، به نشانه های اون در زندگیتون توجه کنید . شناخت ، گام اول و کلید تغییر الگوهایی مخرب زندگی شماست .گام دوم جایگزین کردن این الگوهای مخرب با الگوهای سالمه . مشاورین و روانشناسان گروه زیما میتونن در شناخت طرحواره های شخصیتون به کمک شما بیان . طرحواره ها مثل عینک عمل میکنن. که شما از پشت شیشه های اون دنیا رو تماشا میکنین. زمانشِ که این عینک‌های ناکارامد رو دور بندازید و با دیدی شفاف و روشن دنیا رو ببینید.

حرف آخر زیما

طرحواره ها مسئله مهمی هستن که ممکنه خیلیا، با وجودی که دارن ازشون آسیب میبینن ولی در موردشون اطلاع نداشته باشن. برای اطلاعات بیشتر در مورد طرحواره ها روی اسم هر طرحواره کلیک کن تا در موردش بیشتر بدونی

طرحواره وابستگی

طرحواره شکست

طرحواره استانداردهای بی امان

طرحواره نقص و شرم

طرحواره ایثار

طرحواره محرومیت هیجانی

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *