یک تمرین ذهنی برای یافتن معنا در زندگی

by | خرداد 22, 1401 | خودشناسی | 0 comments

پیدا کردن معنا در زندگی یکی از سخت‌ترین چالش‌های انسانه. اگه احساس بی‌هدف بودن، گم شدن و نارضایتی از زندگی دارید، اولین قدم برای تغییر، فکر کردن در مورد چیزهاییِ که در زندگی براتون با ارزشن. شناساییِ این ارزش‌ها به شما کمک می‌کنه یک زندگی پر معنا و هدفداری داشته باشید. معنای زندگی هر فردی با دیگری متفاوته ما همونطوری که فکر می‌کنیم زندگی رو می‌بینیم. به عبارت دیگه فکر و ذهن هر کدوم از ما، مستقیماً با معنای زندگی ما در ارتباطه. مهمترین مهارت در این مسیر، خودآگاهی و خودشناسیه. انسان درصورتی می‌تونه زندگی معناداری رو تجربه کنه که «خودش» رو بشناسه و بقیه عمرش رو، صرف پرورش اون کنه.

در این مقاله می‌خوایم با هم تمرینی رو شروع کنیم تا با کمک اون ارزش های اصلی زندگی‌تون رو کشف کنید تا هدفمند و معنادار زندگی کنید. این تمرین زمان زیادی نمیبره ولی تاثیر بسیار مثبتی در زندگیه شما داره.

ارزش های اصلی را شناسایی کنید.

josh appel NeTPASr bmQ unsplash
یک تمرین ذهنی برای یافتن معنا در زندگی 3

ارزش های اصلیتون کدوما هستن؟ ارزش‌هایی که واقعاً برای شما مهم و معنادارن. ویژگی‌ها و رفتارهایی که به شما انگیزه میدن و تصمیمات شما رو هدایت می‌کنن کدومها هستن؟

وقتی رفتار شما با ارزش‌هاتون مطابقت داشته باشه، زندگیتون پر از معنا و هدف میشه. اما وقتی این دو با هم هماهنگ نباشن، احتمالاً در زندگی احساس نارضایتی می‌کنید. به همین دلیل شناسایی ارزش‌ها خیلی مهمه.

ارزش‌های شما تحت تأثیر تجربیاتتون در زندگی به وجود میان برای همین منحصر به فردن. اما در اینجا لیستی از رایج‌ترین ارزش‌ها وجود داره که می‌تونه کمکتون کنه :

  • مشارکت اجتماعی
  • سلامتی/بهزیستی جسمانی
  • روابط خانوادگی
  • دوستی‌‌ها و سایر روابط اجتماعی
  • روابط صمیمانه (مانند ازدواج، روابط)
  • فرزندپروری
  • رشد شخصی/تحصیلات/یادگیری
  • اوقات فراغت/تفریح
  • معنویت/مذهب
  • کار/حرفه

هر ارزشی که با دیدگاه شما همخونی داره یادداشت کنید. اگر ارزش‌های شما در لیست بالا نیست، اون رو اضافه کنید.

موقع انتخاب دقت کنید ارزش‌هایی رو انتخاب کنید که واقعا دارید نه اون‌هایی که آرزوشو دارید که داشته باشید.

به ارزش هاتون امتیاز بدین

وقتی لیستتون رو تکمیل کردین، مرحله بعدی اولویت بندی ارزش‌هاست. قبل از مرتب کردن ارزش‌ها به ترتیب اهمیت، نگاه عمیقی به درونتون بندازید و به ترتیب اهمیتی که در حال حاضر برای شما دارند اونها رو رتبه‌بندی کنید:

0 (مهم نیست)، 1 (متوسط ​​مهم)، یا 2 (بسیار مهم).

در طول زندگی ارزش‌هایی که برای شما مهم هستن ممکنه تغییر کنن. یا اگر ارزش‌های شما ثابت بمونن، اهمیتی که برای اونها قائل هستید ممکنه تغییر کنه. به عنوان مثال، زمانی که بخواهید دانشگاه رو شروع کنین، “رشد شخصی” ممکنه اولویت اصلیتون باشه. اما بعد از تشکیل خانواده، ممکنه «خانواده» چیزی باشه که برای شما ارزش بیشتری داره.

رتبه‌بندی ارزش‌ها بهتون کمک می‌کنه وقت و انرژیتون رو صرف مهم‌ترین چیزها در زندگی بکنید.

اهدافتون رو مشخص کنین

اهداف
یک تمرین ذهنی برای یافتن معنا در زندگی 4

بعد از تکمیل رتبه‌بندی، یک یا دو مقدار رو که با عنوان “بسیار مهم” رتبه‌بندی کردید، انتخاب کنید. چک کنید که از بقیه مهم‌تر باشن.

یک جمله ساده(یک یا دو جمله) در مورد اینکه دوست دارین در هر کدوم از این زمینه‌ها چطور زندگی کنید بنویسید. به این گزاره‌ها بیانیه قصد گفته میشه که به شما کمک می‌کنه تا زندگی هدفمندتری مطابق با ارزش هاتون داشته باشید.

به نمونه های زیر توجه کنین:

  1. کار / شغل: میخوام تمام توانم رو در کار استفاد کنم و به بهترین شکل سهمم رو در کار ایفا کنم.
  2. سلامت/خودمراقبتی بدنی: میخوام هر روزم رو با نشاط و انرژی کامل زندگی کنم.
  3. روابط صمیمانه: دوست دارم شریکی مهربون و دلسوز باشم. دوست دارم وقتی همسرم –عشقم -دوستم احساس ناراحتی می‌کنه، از اون حمایت کنم. دوست دارم براش کارهایی انجام بدم که زندگیه راحت‌تری داشته باشه. دوست دارم نیازهام در رابطه عاطفی تامین بشه و حس کنم که در رابطه ارزشمندم.

همونطور که از این مثال‌ها میشه فهمید، انتخاب ارزشها و هدف‌ها یک فرآیند مداوم هستن. چیزهایی نیستن که بشه به دست آورد یا از لیست خط زد. بلکه منعکس کننده روشی هستن که میخواید زندگی کنید.

برای اینکه این تمرین جواب بده، باید با خودتون کاملاً صادق باشید. ارزش‌های واقعیتون رو در نظر بگیرید نه ارزش‌هایی که دیگران به شما دیکته می‌کنن.

حرف آخر

کشف هدف و معنای زندگی بر اساس ارزش‌ها کار ساده‌ای نیست. باید روی اون کار کنید. نمیشه یک شبه به نتیجه قطعی نمیرسد. صبور باشید و به خودتون زمان بدید تا بفهمید برای چه چیزهایی ارزش قائلید و رفتارتون رو بر اساس اونها تنظیم کنید. اگر با این تمرین مشکل دارید، به یک درمانگر برای مشاوره فردی مراجعه کنید. یک روانشناس می‌تونه به شما کمک کنه ارزش‌هاتون رو تعریف کنید و موانع روان‌شناختی که مانع داشتن یک زندگی با معنا و با ارزش میشه رو شناسایی و برطرف کنید و در مسیر خودآگاهی شمارو هدایت کنه.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *