مدیتیشن چیست؟ انواع مدیتیشن و تاثیر آنها

by | خرداد 23, 1401 | خودشناسی | 0 comments

حتماً شما هم از فواید زیاد مدیتیشن شنیدین. مدیتیشن یک روش ساده و سریع برای کاهش استرسه. meditation میتونه استرس روزتون رو از بین ببره و آرامش درونی براتون به همراه داشته باشه. اگر استرس شما را مضطرب، پرتنش و نگران کرده، پس بهتره از مدیتیشن برای رسیدن به آرامش درونی استفاده کنید. هر کسی باید این روش مقابله با استرس رو امتحان کنه. صرف حتی چند دقیقه برای مدیتیشن می‌تونه به بازیابی آرامش و صلح درونی شما کمک کنه.

ساده و کم هزینه است به تجهیزات خاصی نیاز نداره، در هر کجا که هستین میتونین مدیتیشن کنید، موقع پیاده‌روی، اتوبوس، زمان انتظار در مطب دکتر یا حتی وسط یک جلسه کاری مهم و سخت، هر کسی میتونه تمرین کنه. Meditation یک تمرین ساده در دسترس همه است که میتونه استرس را کاهش و آرامش و شفافیت رو افزایش بده و باعث شادی بشه. یادگیری نحوه انجام این کار ساده است و فواید و نتایج مثبت اون رو به سرعت می‌تونین تو خودتون احساس کنین.

درک مدیتیشن

مدیتیشن هزاران سال انجام شده و همچنان هم توسط خیلی‌ها انجام میشه. مدیتیشن در اصل برای کمک به درک عمیق نیروهای مقدس و عرفانی زندگیه، در معنای لغوی مدیتیشن از دو کلمه مِدی و تِیشِن تشکیل میشه که در لاتین به معنای تفکر عمیق در مورد چیزیه. هرچیزی در جهان هستی دارای ریتم و قاعده ی خاصیه در این تمرین برای رسیدن به آرامش یاد می‌گیرید که ذهن و روحتون رو با این نظام هستی همراه کنید. این روزها، مدیتیشن برای آرامش و کاهش استرس استفاده میشه. مدیتیشن نوعی طب مکمل ذهن و بدنه و می‌تونه حالتی عمیق از آرامش و ذهنی آرام ایجاد کنه. هدف اصلی مدیتیشن چیزی به جز خدا نیست. یعنی هرچقدر که هدف های شما مشخص باشه، انتهای این اهداف رسیدن به آرامشه و آرامش واقعی خداونده که باعث میشه شما به آرامش برسید.

در حین مدیتیشن، توجه‌تون رو متمرکز می‌کنید و جریان افکار درهم ریخته‌ای که ذهن شما را شلوغ کرده و باعث استرس شده، حذف می‌کنید که باعث افزایش رفاه جسمی و روحی میشه. مدیتیشن تلاش برای خالی کردن ذهن شما نیز نیست، بلکه تمرینی برای توجه دقیق به لحظه حاله. به ویژه افکار، عواطف و احساساتمون و هر اتفاقی که در حال وقوعه.

فواید مدیتیشن

مدیتیشن می‌تونه به شما کمک کنه یاد بگیرید متمرکز بمونید و آرامش درونیتونو حفظ کنید و بهتون آرامش و تعادل بده.

  • بهبود کیفیت خواب
  • به دست آوردن دیدگاه جدید در مورد موقعیت های استرس‌زا
  • ایجاد مهارت برای مدیریت استرس
  • افزایش خودآگاهی
  • تمرکز بر زمان حال
  • کاهش احساسات منفی
  • افزایش تخیل و خلاقیت
  • افزایش صبر و تحمل
  • کاهش ضربان قلب در حالت استراحت
  • کاهش فشار خون در حالت استراحت

مدیتیشن و بیماری ها

انجام این کار می‌تونه در صورت داشتن یک مشکل پزشکی کمک کننده باشه، به خصوص مشکلاتی که ممکنه با استرس بدتر بشن.

علاوه بر این، شما می‌تونید با مدیتیشن علائم بیماری‌ها رو مدیریت کنید:

  • اضطراب
  • آسم
  • سرطان
  • دردهای مزمن
  • افسردگی
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • مشکلات خواب
  • سردردهای تنشی
مدیتیشن درک عمیق نیروهای مقدس و عرفانی زندگیه

انواع مدیتیشن

در واقع meditation یک اصطلاح برای راه های متعدد رسیدن به حالت آرامشه. انواع مختلفی از تکنیک های مدیتیشن و آرامش وجود داره که همه هدف مشترکشون رسیدن به آرامش درونیه.

مدیتیشن به دو دسته تقسیم میشه:

مدیتیشن تمرکزی:

در این روش فرد بر روی تنفس تصویر واقعی یا خیالی صدا یا عبارتی که تکرار میشه و یا بر حرکات مشخص مانند حرکات یوگا و تای چی تمرکز می‌کنه.

 مدیتیشن تفکری:

این روش با تفکر در حالت آرامش و به منظور شناخت خود صورت می‌گیره. در مدیتیشن از طریق تفکر فرد تمام افکار ناراحت کننده خودش رو کنار میزاره. این روش نیاز به ابزار خاصی نداره و می‌تونید چند دقیقه در روز رو تمرین کنید.

مدیتیشن هدایت شده:

به این روش تصویرسازی یا تجسم هدایت شده هم میگن. در این روش شما تصاویر ذهنی از مکان‌ها یا موقعیت‌هایی ایجاد می‌کنید که براتون آرامش بخشه. شما سعی می‌کنید تا جای ممکن از حواستون استفاده کنید، مثل بوها، مناظر، صداها و بافت‌ها. ممکن است در این تمرین شما به کمک راهنمایی یک مربی، مدیتیشن کنید. ممکنه این راهنمایی به صورت صوت یا فیلم باشه یا حضور در یک کلاس باشه.

مانترا:

شما در سکوت یک کلمه، فکر یا عبارت آرامش بخش رو تکرار می‌کنید تا از منحرف شدن افکارتون جلوگیری کنید. مانترا معنایی نداره و تنها واژه یا نمادیه که تکرار می‌‌کنید تا به سطح مطلوبی از تمرکز دست پیدا کنید.

ذهن آگاهی:

این نوع مدیتیشن مبتنی بر هوشیار بودن یا افزایش آگاهی و پذیرش زندگی در لحظه حال است. طی ذهن آگاهی کاملا با افکار خودتون شفافید، در لحظه حضور دارید و به آنچه در اطرافتون میگذره واکنش نشون نمیدید.

چی گونگ:

«چی» در زبان چینی به معنای کار و «کونگ» به معنای انرژی درونیه و شما باید سعی کنید بر «چی» متمرکز بشید، که همون انرژی حیاتی شماست. این تمرین به طور کلی آرامش، حرکت بدنی و تمرینات تنفسی رو برای بازیابی و حفظ تعادل ترکیب می‌کنه. چی گونگ (CHEE-gung) بخشی از طب سنتی چینیه.

تایچی:

یک شکل از آموزش هنرهای رزمی‌ ملایم چینیه. در تای چی (TIE-CHEE)، شما در حین تمرین تنفس عمیق، مجموعه‌ای از وضعیت‌ها یا حرکات رو به شیوه‌ای آرام و برازنده انجام میدین.

ماورایی:

که به اختصار به اون TM میگن و بر محور تمرکز روی یک مانترا واحده. در این شکل، شما در سکوت یک مانترا که شخصاً اختصاص داده شده، مانند یک کلمه، صدا یا عبارت رو  به روشی خاص تکرار میکنید.

مدیتیشن کندالینی:

این مدیتیشن ریشه ی هندی داره و به معنی مارپیچه و به انرژی اشاره داره که مانند مار در انتهای ستون فقرات به دور خود پیچیده و پس از رها شدن انرژی تا فرق سر بالا میاد. این نوع شامل رژیم‌های غذایی و تمرین تنفسی و حرکت‌های بخصوصه.

عشق و مهربانی:

این نوع به عنوان مدیتیشن متا شناخته میشه که هدف اصلی اون جهت دادن افکار و احساسات بخصوصه. این مدیتیشن برای افرادی که از افسردگی رنج میبرن و یا مرتبا افکار منفی به سراغشان میاد بسیار مفیده و به نوعی مدیتیشن دوست داشتن خوده.

چاکرا:

چاکرا در زبان سانسکریت به معنای چرخه که در واقع چرخیه که باعث جریان انرژی و حرکت میشه. در واقع هفت چاکرا در بدن وجود داره که از پایین‌ترین قسمت ستون فقرات(دنبالچه) شروع میشه و تا فرق سر ادامه داره در واقع هدف این مدیتیشن باز کردن چاکرا های بدن و تنظیم فعالیت اونهاس.

چشم سوم

در این روش تمرکز فقط بر روی چاکرای آجنا یا چشم سومه. چشم سومی که مکان آن روی پیشانی و میان ابروهاست.

یوگا

شما یک سری از وضعیت ها و تمرینات تنفسی کنترل شده رو برای ارتقای بدنی انعطاف پذیرتر و ذهنی آرام انجام میدید.

کلام آخر

خوبه که بدونید علاوه بر مزایایی که به اونها اشاره شد، تحقیقات نشون میده مدیتیشن تراکم ماده‌ای که مرتبط با اضطراب و استرس رو در مناطقی از مغز کاهش میده. meditation به کاهش علائم اختلال هراس کمک میکنه. غلظت ماده خاکستری در مغز رو افزایش میده. هوشیاری رو بهبود می‌بخشه و نیاز به خواب رو کاهش میده. باعث کاهش مصرف الکل و مواد مخدر میشه و شما رو در برابر درد قوی‌تر میکنه. به شما قدرت ذهنی، مقاومت و هوش هیجانی میده. Meditation به مدیریت ADHD (نقص توجه حاصل از بیش فعالی)کمک می‌کنه و توانایی تمرکز را افزایش میده و شما می‌تونید با انتخاب نوع مناسب مدیتیشن از فواید اون بهره‌مند بشین.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.