راه های افزایش عزت نفس؛ 8 تکنیک کاربردی

by | آبان 12, 1402 | خودشناسی | 0 comments

چرا عزت نفس مهم است؟

دانستن راه های افزایش عزت نفس برای همه افراد ضروری و کاربردی است. داشتن حس عزت نفس متغیر است و می‌تواند در طول یک روز لحظه به لحظه تغییر کند. گاهی اوقات، احساس ارزشمندی شما بالاست. احساس می‌کنید خیلی ارزشمند و مفید هستید در حالی که اندکی بعد، ممکن است ذهن شما پر از افکار منفی شود. اما زمانی که عزت نفس پایین به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود، می‌تواند تأثیر مضری بر سلامت روان و زندگی روزمره ما داشته باشد.

آشنایی با اصطلاح عزت نفس؛ آیا شما عزت نفس دارید؟

به درجه‌ای که ما خود را مثبت ارزیابی می‌کنیم عزت نفس می‌گویند. این نشان می‌دهد که ما چقدر خود را دوست داریم یا برای خود ارزش قائل هستیم و اغلب بر اساس مقایسه با دیگران است. افرادی که عزت نفس سالمی دارند، تمایل دارند نسبت به خود و به کل زندگی احساس مثبت داشته باشند. عزت نفس باعث می‌شود بهتر بتوانیم با فراز و نشیب‌های زندگی کنار بیاییم.

زمانی که عزت نفس ما پایین است، خود و زندگی خود را با دیدی منفی‌تر و انتقادی‌تر می ببینیم. همچنین احساس می‌کنیم توانایی مقابله با چالش‌های زندگی را نداریم. شاید برای شما جالب باشد که بین عزت نفس و اعتماد به نفس تفاوت زیادی وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های آن می‌پردازیم.

برای سنجش عزت نفس خود و یادگیری راه های افزایش عزت نفس با زبانی ساده می‌توانید از متخصصین زیما کمک بگیرید.

تفاوت عزت نفس با اعتماد به نفس

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد عزت نفس بر دید شما از خود تأثیر می‌گذارد. در مقابل، اعتماد به نفس شما تعیین می‌کند که چگونه مهارت‌ها و استعدادهای خود را درک کنید. عزت نفس از دوران کودکی شروع می‌شود و ناشی از تجربیات زندگی است. هر ضربه‌ای که تجربه کرده‌اید، تغییرات چشمگیر زندگی و محیط شما بر عزت نفس شما تأثیر می‌گذارد. حتی در سنین پایین، عزت نفس شما شروع به نوسان و رشد می‌کند.

شما در یک موقعیت خاص با توسعه و استفاده از مهارت‌های خود و تجربیات قبلی مرتبط با کار، اعتماد به نفس ایجاد می‌کنید. نمونه‌ای از اعتماد به نفس بالا اما عزت نفس پایین این است که به توانایی‌های خود برای انجام یک کار  باور دارید در حالی که خود را ارزشمند نمی‌دانید.

عزت نفس پایین چه اثراتی بر فرد و زندگی دارد؟

عزت نفس پایین به سلامت روان شما ممکن است آسیب بزند. خودگویی‌های مکرر منفی به سلامت روان شما آسیب می‌رساند. افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند نسبت به خود بسیار انتقاد می‌کنند. آنها در کنار آمدن با چالش‌ها و فراموش کردن اشتباهات گذشته مشکل دارند. عزت نفس پایین باعث می شود تا این افراد از دیگران کناره بگیرند؛ زیرا از این طریق می‌خواهند عزت نفس خود را حفظ کنند.

در واقع، انزوای اجتماعی که به آنها تحمیل شده، بیشتر به آنها آسیب می‌رساند. این انزوا  افراد را به جای جستجوی فرصت‌ها یا سرگرمی‌های جدید، در مناطق راحتی خود نگه می‌دارد. عزت نفس پایین همچنین می‌تواند به افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات سلامت روان منجر شود. روش‌های منفی تفکر می‌تواند تلاش‌ها برای ایجاد اعتماد به نفس یا عزت نفس را متوقف کند، و افکار منفی نیز مانع از تلاش‌ها برای ایجاد ذهنیت مثبت می‌شوند.

عواملی که موجب بالا رفتن عزت نفس میشود؛ راه های افزایش عزت نفس

ایجاد عزت نفس کار آسانی نیست، اما دستیابی به سطح سالمی از عزت نفس می‌تواند در رفاه شما تفاوت ایجاد کند. از این هشت تاکتیک برای کمک به تقویت عزت نفس خود استفاده کنید. به این فکر کنید که می‌خواهید کدام یک را در زندگی روزمره خود اجرا کنید. اما به همین جا بسنده نکنید: به یاد داشته باشید که بهترین راه برای دستیابی به عزت نفس سالم، تمرکز کمتر بر عزت نفس و بیشتر روی تمرین شفقت به خود و بهبود اعتماد به نفس است.

با خودتان خوب باشید

آن صدایی که درونتان به شما می‌گوید خوب هستید و  در حال کشتن آنید بسیار قدرتمندتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. سعی کنید با خودتان مهربان باشید و اگر دچار اشتباه شدید، سعی کنید افکار منفی را به چالش بکشید. یک قانون ساده خوب این است که با خود به همان روشی صحبت کنید که با دیگران صحبت می‌کنید. این می‌تواند در ابتدا بسیار سخت باشد، اما تمرین باعث یادگیری و انجام آن می‌شود.

راه های افزایش عزت نفس
تکنیک ها و راه های افزایش عزت نفس

مقایسه نکنید

از جمله راه های افزایش عزت نفس مقایسه نکردن خود با دیگران است. مقایسه خود با افراد دیگر یک راه مطمئن برای شروع احساس بدی است. سعی کنید به جای اینکه خود را با دیگران بسنجید، روی اهداف و دستاوردهای خود تمرکز کنید. این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که پیشرفت و عزت نفس شما به خوبی افراد دیگر مرتبط نیست. در این دنیای بزرگ همیشه افرادی در هر کاری بهتر از شما وجود خواهند داشت، اما این بدان معنا نیست که شما ضعیف هستید  و  در کاری که انجام می‌دهید خوب نیستید.

ترک کردن مقایسه خود با دیگران آسان نیست. با توجه به تأثیرات فضای مجازی دوری از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به افزایش عزت نفس شما کمک کند.

از منطقه امن خود خارج شوید

افرادی که عزت نفس پایینی دارند در برخورد با چالش‌ها و فرصت‌های جدید اجتناب می‌کنند. این می‌تواند به دلیل ترس یا شک به خود باشد. زمانی که در هر راه بزرگ یا کوچک موفق می‌شوید، به خود نشان می‌دهید که می‌توانید در لحظات سخت نیز استقامت کنید و به موفقیت برسید. خارج شدن از منطقه امن به این معنی نیست که باید خود را در موقعیت‌های بسیار ناراحت کننده قرار دهید؛ بلکه شما حاضرید چیزهای جدید را امتحان کنید حتی اگر وارد شرایط سخت شوید.

به خاطر افکار گذشته خود را ببخشید

بخشیدن خود از جمله مهمترین راه های افزایش عزت نفس است. همان‌طور که برای ایجاد عزت نفس خود تلاش می‌کنید، باید اشتباهات گذشته خود و خود را به خاطر رفتاری که قبلاً با خود داشتید ببخشید. شما نمی‌توانید پیشرفت کنید مگر اینکه بپذیرید که قبلاً خود و دیگران را به شدت قضاوت می‌کردید. ترک عادت سخت است. هنگامی که برای رابطه سالم‌تر با خود تصمیم می‌گیرید، پایه محکم‌تری می‌سازید.

در روابط خود حد و مرز تعیین کنید

به مرزهای خود در زندگی شخصی و حرفه‌ای فکر کنید. برای داشتن عزت نفس بالاتر، باید درک کنید که مرزهای شما چگونه به نظر می‌رسند و چگونه با ارزش‌های شما همسو می‌شوند. به‌علاوه، باید به این فکر کنید که وقتی مردم از آنها عبور می‌کنند چه واکنشی نشان می‌دهید. تعیین حد و مرز راهی است برای اینکه اجازه ندهید دیگران شما را کنترل کنند یا از شما سوء استفاده کنند و قاطعیت را تمرین کنید.

انجام کارهایی که باعث خوشحالی شما می‌گردد

اگر وقت خود را صرف انجام کارهایی می‌کنید که از آنها لذت می‌برید، به احتمال زیاد مثبت فکر می‌کنید. سعی کنید هر روز در زمان کمی برنامه‌ریزی کنید. خواه این زمان صرف خواندن، آشپزی، پیاده‌روی و غیره  باشد، اگر شما را خوشحال می‌کند، برای آن وقت بگذارید.

پیروزی‌های خود را جشن بگیرید

پیروزی‌ها در اندازه‌های مختلف به دست می‌آیند و شما باید همه آنها را جشن بگیرید. آیا امروز با خود کمی خودگویی مثبت و ایجاد راه های افزایش عزت نفس تمرین کردید؟ آیا برخی از باورهای منفی را کنار گذاشته‌اید یا با یکی از ترس‌های خود روبرو شده‌اید؟ این احساسات اعتماد به نفس و غرور را بپذیرید و آنها را در آغوش بگیرید. این به رشد و افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌کند و به شما نشان می‌دهد که با  ایجاد عزت نفس می‌توانید احساس راحتی بیشتری با خودتان داشته باشید.

افراد منفی نگر را رها کنید

رها کردن افکار منفی یک چیز است، اما آیا به رها کردن افراد منفی فکر کرده‌اید؟ افرادی که اطراف شما هستند تأثیر زیادی بر روحیه و سطح عزت نفس شما دارند. اگر مردم مدام عیب‌هایتان را به شما یادآوری کنند، اشتباهاتتان را مسخره کنند، یا شما را پر از شک و تردید کنند، اعتماد به نفس ضعیفی خواهید داشت. اما رها کردن افراد منفی‌نگر باعث تشویق مثبت فکر کردن بیشتر و افکار مهربانانه می‌شود تا به افزایش عزت نفس شما کمک کند.

حرف آخر

در حالی که در حال یادگیری نحوه بهبود عزت نفس خود و راه های افزایش عزت نفس هستید، با شکست مواجه خواهید شد. روزهایی را خواهید داشت که اعتماد به نفس ضعیف شما به نظر می‌رسد. با خودت صبور باش. پیشرفت یک شبه اتفاق نمی‌افتد و همیشه طول می‌کشد. آن چیزهای کوچک را جشن بگیرید. اگر حتی یک تاکتیک را پیدا کردید که در رفاه شما تفاوت ایجاد می‌کند، این چیزی است که باید به آن افتخار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه منابع زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چرا به دنبال تایید دیگران هستیم؟

من خودم برای خودم تصمیم میگیرم یا؟؟

منابع

Self-esteem isn’t everything, but these 5 tips can give you a boost

10 tips for improving your self-esteem

Raising low self-esteem

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *