تعریف کامل افسردگی و نحوه مقابله و درمان افسردگی

by | خرداد 22, 1401 | خودشناسی, زنان, مردان | 0 comments

اگر احساس افسردگی دارین یا یکی از نزدیکانتون دچار این مشکل هستش، خوندن این مطلب می‌تونه خیلی کمک کننده باشه. افسردگی یک بیماری شایع در سراسر جهانه، تقریباً 280 میلیون نفر در جهان بهش دچارند. افسردگی یک اختلال خلقی شایع اما جدیه. همه ما گاهی احساس ناراحتی می‌کنیم، اما داستان افسردگی چیزی فراتر از احساس غم و اندوه یا خستگی برای چند روزه. این بیماری باعث بدخلقی‌هایی میشه که برای مدت طولانی ادامه داره و زندگی روزمره‌ی شما مثل خواب، خوراک یا کار رو تحت تاثیر قرار میده.

depression

چه چیزی باعث افسردگی میشه ؟

افسردگی وضعیت پیچیده‌ایه که عوامل مختلفی باعثش میشن. ژنتیک، مشکلات جسمانی، تجربه های سخت دوران کودکی و رویدادهای استرس زا در زندگی مثل بیکاری، پایان یک رابطه ی عاطفی، یا مورد آزار و اذیت یا تجاوز قرار گرفتن یا ترکیبی از این عوامل می‌تونه باعث افسردگی بشن، یا حتی ممکنه دلیل واضحی وجود نداشته باشه.

اشکال مختلف

دیستیمیا:

یک خلق و خوی افسردس که به اون افسردگی خویی/خفیف هم میگن. فرد، ممکنه دوره‌های شدیدی همراه با علائم کمتری داشته باشه. این علائم باید دو سال طول بکشن تا به عنوان اختلال افسردگی پایدار تشخیص داده بشن..

افسردگی پس از زایمان: 

خیلی از خانم ها بعد از زایمان، اصطلاحاً دچار بیبی بلوز یا گرفتگی خلق پس از زایمان میشن. نشانه‌های اون- نوسانات خلقی، احساس ناراحتی، اضطراب یا دست پاچگی و گریه های مقطعی، از دست دادن اشتها و مشکلات خواب هست. بیبی بلوز طی چند روز یا یک هفته از بین میره و علائم اون شدید نیست و نیاز به درمان نداره.

افسردگی روان پریشانه یا سایکوتیک:

این مورد زمانی اتفاق میفته که فرد افسردگی شدید به همراه نوعی روان پریشی داره، مثل داشتن باورهای ثابت نادرست مزاحم (هذیان ها /دیلوژن ها) یا شنیدن یا دیدن چیزهای ناراحت کننده‌ای که دیگران نمی‌تونن بشنون یا ببینن (توهم / هالوسینیشن‌ها). افسردگی سایکوتیک می‌تونه باعث قطع ارتباط فرد با واقیعت بشه و در اون ترس و سردرگمی به وجود بیاره.

اختلال عاطفی فصلی/ افسردگی فصلی:

Seasonal affective disorder که به اختصار SAD میگن. در فصل زمستان، زمانی که نور طبیعی خورشید کمتره، شایعه و معمولاً در بهار و تابستون برطرف میشه. افسردگی زمستانی معمولاً با کناره گیری اجتماعی، افزایش خواب و افزایش وزن همراهه و به طور قابل پیش بینی هرسال عود می‌کنه.

افسردگی پیش از قاعدگی PMDD یا دیسفوریای پیش از قاعدگی:

حالتی مثل سندرم پیش از قاعدگیه اما نسبت به PMS شدیدتره. زنانی که دچار این مشکل هستند. ۷ روز قبل از آغاز عادت ماهانه علایمی مثل اندوه، گریه، احساس کلافگی، بی‌خوابی و پرخوابی، از دست دادن انرژی تجربه می‌کنن. و چند روز پس از آغاز عادت ماهانه، شدت نشانه‌ها کم می‌شن و بعد از بین میرن.

علائم و نشانه های افسردگی

اگر این علائم و نشانه‌ها رو در اکثر اوقات روز و تقریبا هر روز، حداقل به مدت دو هفته تجربه کردید ممکنه دچار افسردگی باشید:

•           غم، اضطراب یا “تهی بودن” مداوم

•           احساس ناامیدی یا بدبینی

•           تحریک پذیری

•           احساس گناه، بی ارزشی، درماندگی

•           از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی‌ها و فعالیت‌های مورد علاقتون

•           کاهش انرژی یا خستگی

•           آهسته شدن حرکت یا صحبت

•           بی قراری یا مشکل در نشستن

•         عدم تمرکز، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری

•           مشکل در خوابیدن و بیدار شدن در صبح زود یا پرخوابی

•           تغییر اشتها یا وزن

•           فکر کردن به مرگ یا خودکشی یا اقدام به خودکشی

•        سردرد، گرفتگی عضلات، یا مشکلات گوارشیه بدون علت که حتی با درمان هم برطرف نمیشن.

همه کسانی که افسرده هستن به یک اندازه این علایم رو تجربه نمی‌کنن.

راههای درمان افسردگی
depression

درمان افسردگی

این بیماری در هر سنی ممکنه اتفاق بیفته، اما اغلب در بزرگسالی شروع میشه. در حال حاضر افسردگی در کودکان و نوجوانان  هم شایعه که علامت بارزش تحریک پذیریه تا خلق و خوی ضعیف. به همین خاطر استفاده از خدمات مشاوره کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه.

خوشبختانه افسردگی، حتی شدیدترین نوع اون، قابل درمانه و هرچه درمان زودتر شروع بشه، موثرتره. درمان افسردگی معمولا به کمک داروها، روان درمانی یا ترکیبی از این دو صورت می‌گیره. اگر برای مدت طولانی احساس افسردگی کرده باشین،

ممکنه احساس کنید این حالت برای همیشه بخشی از زندگی شماست اما باید بدونین روان درمانگران و مشاوران با کمک روشهای درمانی مثل CBT که یکی از موثرترین روشهای درمان افسردگیه و با شناسایی الگوهای فکری و رفتاری که باعث میشه فرد بیشتر در معرض افسردگی قرار بگیره و یا مانع از درمان هنگام ابتلا به افسردگی بشه یا IPT  که به شما کمک می‌کنه تا الگوهای روابطتون که باعث افسردگی شما میشه، شناسایی کنید، به شما کمک می‌کنن تا از شر سگ سیاه افسردگی خلاص بشین.

 کارهایی که ممکنه به شما یا یکی از نزدیکانتون در طول درمان افسردگی کمک کنه :

  • سعی کنید فعال باشید و ورزش کنید.
  • اهداف واقع بینانه برای خودتون تعیین کنید.
  • با افراد دیگه وقت بگذرونید و از یک دوست یا خویشاوند قابل اعتماد کمک بخواین.
  • خودتون رو منزوی نکنین و اجازه بدین دیگران به شما کمک کنن.
  • توقع نداشته باشین خلق و خوی شما بلافاصله بلکه به تدریج بهبود پیدا کنه.
  • تصمیمات مهم زندگیتون مثل ازدواج و طلاق یا تغییر شغل رو تا زمانی که احساس بهتری داشته باشین به تعویق بندازین.
  • درباره تصمیماتتون را با کسانی که شما را به خوبی می‌شناسن و دید عینی تری نسبت به موقعیت شما دارن، صحبت کنین.
  • اطلاعات خودتون رو در مورد این بیماری افزایش بدین.

راه هایی برای مراقبت

  • در مورد احساساتت صحبت کن.

حرف زدن با کسی که بهش اعتماد دارید، یا حمایت همسالانتون، می‌تونه به شما کمک کنه احساس بهتری داشته باشید و کمتر تنها بشید. خوب بخور. یک رژیم غذایی سالم می‌تونه خلق و خوی شما را بهبود بده و سلامت روان شما را حفظ کنه.

  • از نظر بدنی فعال بمون.

ورزش ممکنه آخرین کاری باشه که می‌خواین انجام بدین، اما می‌تونه علائم افسردگی رو کاهش بده. تحقیقات نشون میدن ورزش به اندازه داروهای ضد افسردگی باعث میشه حال بهتری رو تجربه کنین.

  • زمانی رو در طبیعت بگذرون.

تحقیقات نشون میدن که بودن در طبیعت باعث میشه احساس شادی بیشتری داشته باشیم، احساس کنیم زندگی ما ارزشمندتره و سطح افسردگیه ما رو کاهش میده.

  • سیگار و الکل ممنوع.

ممکنه در ابتدا احساس کنی که بهت  کمک می‌کنن، اما در بلندمدت اوضاع را بدتر می‌کنن.

  • ذهن آگاهی رو یاد بگیر.

تکنیکی که کمک می‌کنه تا به طور کامل در حال حاضر باشی. مطالعات نشون میدن که به کاهش علائم کمک می‌کنه. برای خوب موندن صحبت درمانی رو امتحان کن. رفتاردرمانی شناختی (CBT) مبتنی بر ذهن آگاهی می‌تونه کمک کننده باشه.

حرف آخر

افسردگی و احساس تنهایی و انزوا روح و جسمتون رو آزار میده؟ یادتون باشه افسردگی به سرما خوردگی بیماری های روانی معروفه همون قدر شایع. شما در راه مبارزه برای سلامت روانتون تنها نیستین، دیگران درد شما را احساس می‌کنن گاهی ممکنه بیان احساسات و حالتون کار ساده ای نباشه اما مطالعه بیشتر در مورد این بیماری و صحبت با نزدیکان قابل اعتماد، مشاوران و روانشناسان حرفه ای حتما به شما کمک می‌کنه از این وضعیت خارج بشین و روزاهای بهتری  تجربه کنین.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.