آیا قهر کردن می تواند مسئله های ما را حل کند؟

by | آبان 24, 1400 | خودشناسی, رابطه زن و مرد | 0 comments

در زندگی مشترک، زوجین گاهی در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که یکی از طرفین از روش قهر کردن را استفاده می‌کند زیرا شرایط مطابق میل او پیش نمی‌رود. در این شرایط، فرد هر حرفی را توهین برداشت می‌کنند و همین باعث می‌شود که بین آنها قهر و دعواهایی به وجود بیاید. این بحث و جدل‌ها اگر به خوبی کنترل نشوند، پتانسیل تبدیل شدن به یک بحران بزرگ را دارند. اما جالب است بدانید که کسانی که پیامدهای منفی قهر کردن برای کسی است که قهر می‌کند، نه اطرافیان او. بسیار پیش می‌آید که زن و شوهرهای جوان در دوران نامزدی و در فاصله عقد تا ازدواج به دلایل مختلف بار‌ها با هم قهر می‌کنند. اکثر این دعواها به این دلیل است که طرفین نمی‌توانند درخواست‌های خود را به درستی بیان کنند و یا درخواست خود را در زمان نامناسب ارائه می‌کنند.

رفتارهای منفی

رفتارهای منفی فقط در شرایطی ادامه پیدا می‌کنند که به آن‌ها پر و بال داده شوند در صورتی ادامه پیدا می کنند که پاداش دریافت کنند و تقویت شوند. درباره رفتار قهر کردن همسرتان نیز باید بررسی کرد که چه پاداش هایی برای این رفتار دریافت می کند. زن و مرد یا کودک در شرایطی که با ناکامی روبه رو می شوند یا پاسخ مطلوبی برای نیازهای خود پیدا نمی کنند. برای اثبات و ادای حق خود، قهر کردن را انتخاب می کنند. نسبت به تصورات و نیازهای فرد دیگر بی توجه شده و با این خودمحوری موجب قهر و دلخوری همسرش می شود. زیرا در این شرایط میان نوع نگرش، تفاوت وجود دارد و احساس ناامیدی و یاس در شخص ایجاد می گردد.

گاهی برخی افراد در خانواده هایی پرورش پیدا می کنند که قهر را راه چاره می دانند و از اطرافیانشان الگوبرداری می کنند. برخی نیز به طور ژنتیکی تمایل به این کار دارند و در برابر موقعیت های ناراحت کننده متوسل به ابزار قهر می شوند. گاهی اوقات پیش می‌آید که طرف مقابل شما مقدار توجه و محبتی که نیاز دارد را از طرف شما دریافت نمی‌کند. در این شرایط یکی از زوجین احساس ناکامی‌ می‌کند و گمان می‌کند مورد بی توجهی همسرش قرار گرفته است. قهر کردن مانند ریختن زباله‌ها زیر فرش خانه است. مشکل با قهر کردن حل نمی‌شود، زیرا افراد بعد از چند دقیقه، چند ساعت یا چند روز سعی می‌کنند دوباره با هم ارتباط برقرار کنند، ولی مشکل به جای خود باقی است.

ضرب و شتم یا فحش و دشنام

julien l sLrw Cx6u I unsplash

کسانی که با این مشکل درگیرند، بخوبی می‌دانند که قهر چون سمی مهلک است. در نخستین درجات موجب عذاب و فرسودگی و در بالاترین حد، باعث دلسردی و دلزدگی و در نهایت ختم رابطه می‌شود. گاه این افراد ترجیح می دهند روزی چند بار مورد ضرب و شتم یا فحش و دشنام همسرشان قرار بگیرند، اما با قهر او مواجه نشوند. بسیاری از افراد عادت دارند از شریک عاطفی خود باجگیری کنند. این نوع باجگیری که به “باجگیری احساسی یا عاطفی” معروف است کاملاً به صورت آگاهانه انجام می‌شود. فرد با استفاده از این روش سعی می‌کند با قهر کردن به اهداف خود برسد. الگوبرداری از رفتار دیگران بخصوص والدین یا زندگی با افراد مستبد و زورگو و سرکوب نیازها و امیال طبیعی، باعث پرورش رفتارهایی چون قهر و لجبازی می شود

قهر کردن مردان نوعی رفتار طبیعی و ژنتیکی

siavash ghanbari viMyUbkD84k unsplash

قهر کردن مردان همیشه هم منفی نیست چرا که مردها سعی می‌کنند گاهی به جای بروز خشم یا رفتارهای هیجانی دیگر قهر کنند که یک نوع رفتار طبیعی و ژنتیکی است. زمانی که قهر مردان آغاز می شود، ضربان قلب آنها 10 ضربه در دقیقه کمتر می‌شود و به نوعی احساس انفعالی رهایی دست پیدا می‌کنند، اما در هر صورت قهر به هر دلیلی که باشد به بنیان خانواده آسیب می‌زند و اثرات منفی دارد.

تشویق کردن همسرتان به آشتی کردن

تشویق کردن همسرتان به آشتی کردن است و معنی این نیز منت کشی و التماس کردن نیست! مثلا، اگر یک بار همسرتان برای آشتی کردن پیش قدم شد، او را تشویق کنید تا آشتی کردن در رفتار او بیشتر شود، نه اینکه با سردی رفتار کنید و او را ازخود برانید. هنگام مشاجره، فردی که مسلط و قوی است به هر نحوی، عصبانیت و خشونت خود را ابراز خواهد کرد. و شاید سریعتر از شخص مقابل ، از شر احساسات منفی رها شود. اما شخص ضعیف تنها نظاره گر است، او با شنیدن پرخاش ها، تحمل حرف ها و کنایه ها، تنها نظاره گر ماجرا خواهد بود. زیرا توانایی انجام کاری ندارد و تنها راه چاره او قهر کردن می شود.

به حرف های هم گوش دهید

ben white 1tyzfcJri2g unsplash

برای گوش کردن به حرف‌های یکدیگر کمی وقت بگذارید. گاهی می‌توانید از روش‌های جایگزین مانند نامه نوشتن و یا پیام دادن به یکدیگر در فضای مجازی استفاده کنید. مهم این است که به حرف‌های هم منطقی گوش کنید تا مشکلات را حل کنید. حتی اگر طرف مقابل جواب نمی‌دهد و اگر شما مقصر هستید، عذرخواهی کنید. مطمئن باشید که همین کار شما نتیجه مثبتی خواهد داد. افراد باید در زمانی مناسب با یکدیگر صحبت کنند و در صورتی که پس از چندبار صحبت، نتوانند مشکل خود را به طور کلی حل کنند باید به مشاوره مراجعه نمایند. تیم روانشناسی زیما برای رفع این مشکلات، مشاوره خانواده و زوج درمانی زیما را پیشنهاد می‌کند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *